På min och andra gator i stan

Förra veckan fördjupade jag mig i Stockholmiana. Eller snarare Södermalmiana. Dels läste jag på lite om kvarteren runt där jag bor och dels hade jag anledning till att forska lite kring kvarteret Bergsgruvan större och Maria Prästgårdsgata.

Förra året gjorde Syrran en djupdykning i släkten på pappas sida och hittade ett par okända kusiner. Barn till pappas bröder, syskon som vi inte kände till eftersom de blev omhändertagna av samhället i småbarnsåldern. I morgon ska Syrran, Brorsan och jag träffa en av kusinerna och tanken är att vi ska strosa runt på Söder och insupa lite lokalfärg i området där vår gemensamma farmor och farfar bodde.

Men var bodde då paret Samuelsson på 1920-1930-talet när pappa växte upp? Jag har ingen aning om var eftersom jag aldrig träffat våra farföräldrar. Bara att det var på Söder och inte långt från Mariatorget. Syrran vet inte heller. Medan Brorsan är tvärsäker på att de bodde på Maria Prästgårdsgata. Problemet är bara att det portnummer, som han kommer ihåg inte existerar.

I kvarteret Bergsgruvan större låg det tidigare muggiga träkåkar. Hus som revs för att ge rum för stenhus. Och i den vevan försvann några gatunummer. Inklusive det nummer, som Brorsan hävdar att farmor och farfar bodde i. I de nya husen, som byggdes 1938-1939, la man portarna på andra sidan huset och i och med det fick de högre nummer än tidigare.

Som alla i min familj så är Brorsan väldigt säker på sin sak, men i morgon är det upp till bevis. Jag tror att han helt enkelt kommer ihåg fel nummer. Eller så har han fått uppgiften från modern. Och hennes förhållande till fakta var minst sagt lite skakig.

Sajten Stockholmskällan är verkligen en källa till glädje, när man letar efter Stockholmiana. Och finns en intressant funktion: Jämför kartor. Man kan samtidigt se två kartbilder från olika årtal och se hur gatubilden ändrat sig genom historien.

Och nu har jag skrivit ut kartbilder från idag och hur det såg ut på 1930-talet, som vi kan orientera oss med under stadsvandringen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

