Tekniktrött eller trött i största allmänhet

Det är jobbigt när tekniken är emot en. Som det här med tv. Vi köpte ny apparat för halvannat år sedan. En smart-tv från Samsung. Det går att se svtplay på den, sa försäljaren och det var ett argument som vi föll för. Även om vi inte använt funktionen särskilt ofta. Men förra fredagen var det dags. Då ville vi se På spåret i efterhand. Det visade sig vara stört omöjligt. Tv:n bara växlade mellan att buffra och visa högst en sekund av programmet.

Som vanligt blev vi lite smått irriterade på varandra. Vi brukar bli det när saker och ting inte funkar. Ska det vara så omöjligt? Vi hade ju fixat det förut. Till slut bestämde vi oss för att se programmet på Makens surfplatta istället. I sängarna liggandes på mage.

I måndags googlade jag på saken och insåg snabbt att vi inte var ensamma problemet. Det fanns till och med en engagerad facebookgrupp i frågan. Plus att Råd & Rön blivit involverad. Orsaken till alltihop är att svtplay bytt streamingteknik och det klarar inte Samsungs webbläsare.

Sen har vi datorn och uppkopplingen mot omvärlden. Min arbetsgivare vill inte längre betala för ett abonnemang för att 3G-modem. Inte så länge de betalar för bredbandsuppkoppling. Därför fick jag ett tvillingSIMkort. Samma som det till mobilen. Bara att sätta in i laptopens SIM-kortsmodul. Så långt var jag med, men sen sket det sig.

1. Välj Startknappen, Alla program och Lenovo …
Där tog det stopp direkt. Jag har helt enkelt inget/inga program av typen Lenovo. Trots att laptopen är en Lenovo L420. Så det blir att bära med sig datorn till jobbet på måndag och be någon riktig tekniker förbarma sig över mig och mi maskin.

Annars har jag varit ledig med permission idag. Jätteskönt! Jag har tvättat, städat, handlat och hämtat barnbarn. Krupit upp i soffan lite då och då och bläddrat i trycksaker.

Förresten har jag återtagit min soffa från Maken. Eftersom han tog bort gipset i onsdags och inte längre behöver ha benet i högläge. Då får han vackert flytta på sig. Tycker jag eftersom jag, enligt egen utsago, har större anledning att vila trötta ben.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tekniktrött eller trött i största allmänhet

  1. Fia skriver:

    Jag visste faktiskt inte att det fanns smart-tv. Det låter ganska intressant. Fast då är det naturligtvis viktigt att det fungerar.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, och det här med att kunna se i efterhand utan att spela in var en av orsakerna till att vi fastnade för modellen.

Kommentera

