Hårdsmält

Jag sov riktigt oroligt i natt. Och jag tror att det beror på att jag var tillbaka i Indien. Eller åtminstone på indiska restauranger. Upprinnelsen var antagligen en artikel jag läste häromdagen om en man som bestämt sig för att äta på alla Stockholms indiska restauranger under 2012. Allt som allt 50-60 olika matställen och det betyder indiskt minst en gång i veckan.

Det säger jag inget om, om man gillar indisk mat. Och där skiljer vi oss åt, han och jag. Indisk mat är både kolhydrat- och kaloririkt. Det kryllar helt enkelt av fett och stärkelse; en osviklig kombo om man vill gå upp i vikt. Och där är mitt behov det motsatta.

Bara i min omedelbara närhet ligger det sex olika indiska näringsställen. Jag har bara besökt ett av dem och det var mer eller mindre av tvång. Trean med familj var tokig i indisk mat så för deras skull intog vi ett tag indiskt på söndagmiddagarna.

Nattens indiska äventyr var en korsning mellan olika restaurangupplevelser, men framför allt det matstället vi åt på flera gånger i Delhi. Där man i ögonvrån då och då såg möss kika upp ur soffryggstöden. Ibland när det inte var så mycket folk i lokalen, kilade de oblygt på kanten längs ryggstöden.

I natt, när jag ätit upp min Palak Paneer och druckit upp Cobran, var det dags att pudra näsan. Toaletterna på haket bestod av ett jättelikt labyrintsystem och jag letade runt i korridorerna. Förgäves. Dörrar saknades, likadant med toastolar. Fanns det dörr, gick den inte att låsa. Eller så var det för äckligt. Någonstans stod en man och ulkade högljutt. När jag försökte smyga mig förbi honom, tog han tag och höll fast mig. Och då tänkte jag på all världens våldtäkter.

Så jag började skrika. Högt. Och väckte Maken, som låg med armen om mig och snarkade mig i örat. Han i sin tur väckte mig och min lättnad var total.

1. Jag var inte i Indien. Inte ens på en indisk restaurang.
2. Det var tur att jag inte hittade någon fungerande toalett i labyrinten.
3. Ingen behövde kräkas i min närhet. Det ljudliga ulkandet var i själva verket snarkningar.
4. Jag kunde slinka ur greppet och ta mig till min egen välfungerande toa.

Ja, jag vet. Andras drömmar är tråkiga. Men ibland behöver en få dem ur systemet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hårdsmält

  1. cruella skriver:

    Väldigt underhållande! Och jag kan känna din lättnad, även om jag älskar det indiska köket. Fett och stärkelre – dä ä mitt liv dä, se.

  2. frktjatlund skriver:

    Jo, fast för mig är det snarare fett och stärkelse, dä blir min död.

  3. Ullah skriver:

    Och kul för mig, som aldrig brukar läsa om andras drömmar, men gjorde det ändå för jag läste så slarvigt, så jag trodde det var en berättelse om ett restaurangbesök i Stockholm. Med möss och allt.

  4. frktjatlund skriver:

    Med tanke på alla rapporter om råttor och andra skadedjur i Stockholms innerstad, så vore inte musdetaljen helt otrolig. För några år sedan hade vår konsumaffär stäng för råttsanering.

Kommentera

