Drömyrke

Det här är listan över hetaste yrkesdrömmarna för flickor. Enligt AB:s referat av undersökningen från LinkedIn.
1. Veterinär
2. Skådespelare
3. Lärare
4. Läkare/sjuksköterska
5. Skribent (Journalist-Författare)
6. Jurist
7. Vetenskapsman
8. Polis
9. Hårfrisör
10. Sångerska

Och vad drömde jag om, som barn? Varken om att bli veterinär, läkare/sjuksköterska, polis eller hårfrisör. Alldeles förmycket omvårdnad för min smak. Och konstiga lukter.

Vetenskapsman eller jurist? För mycket pluggande, alldeles för knastertorrt och ospecificerat. Skådespelare eller sångerska? Varför står det inte sångare? Det förutsätter någon form av talang och det är jag i total avsaknad av.

Men lärare eller journalist? Det var jag faktiskt inne på ett tag. Utan att det blev något av mig. Så jag nöjde mig med pojkarnas absoluta drömjobb: Ingenjör. Inte formellt, kanske. Men i praktiken.

Pojkdrömmarna var lite mer fantasifulla. Samtidigt som jag undrar om idrottsman, racingförare eller hemlig agent verkligen är yrken.
1. Ingenjör
2. Idrottsman
3. Pilot
4. Vetenskapsman
5. Racing-bilförare
6. Astronaut
7. Jurist
8. Brandman
9. Hemlig agent eller spion
10. Läkare/sjuksköterska

Men om man inte vill riskera att gå in i väggen så har SvD en lista för de minst stressiga jobben.

1. Universitetsprofessor
2. Sömmerska/skräddare
3. Läkarsekreterare
4. Juvelerare
5. Labbtekniker
6. Audiolog
7. Dietist
8. Frisör
9. Bibliotekarie
10. Pelarborrmaskinsoperatör

Då känner jag spontant för sista i listan: pelarborrmaskinoperatör. Mer sammansatt kan ett yrke knappast bli. Och jag har inte en aning om vad arbetet består i.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Drömyrke

  1. Ruta Ett skriver:

    Då har jag kanske valt rätt som efter att ha varit en utbränd lärare numera ägnar mig åt sömmerskeverksamhet?
    Fast som egenföretagare finns det ju en del stresspåslag med ojämna mellanrum.

  2. Fia skriver:

    Intressant! Jag är gymnasieingenjör i botten (byggnadsingenjör). Började att vidareutbilda mig till civilingenjör på KTH, men avbröt studierna då jag födde en rad barn, och därefter växlade jag över till lärarbanan. Har faktiskt inte ångrat mig. Möjligen bara när löner diskuteras.

  3. frktjatlund skriver:

    @Ruta Ett: Jo, jag vet. När vi hade egen firma gick mycket energi åt till att oroa sig för framtiden. Hur många ingående uppdrag hade vi? Var existerande kunder nöjda? och så vidare.

    @Fia: Barn är ingen gåva utan en j*vla plåga. Nej, det är inte sant. Men de har en benägenhet att ändra förutsättningarna. Jag hyser en stor beundran för alla som orkar fortsätta som lärare.

Kommentera

