Räknar med bråk

Felet är mitt. Eller ska jag skylla på Rutan? Det var hon som rekommenderade den engelska kortserien Bletchley Circle på tvåan och eftersom jag är så lättledd följde jag uppmaningen. Jag till och med övertalade Maken att se den.

I mitt hemliga parallella liv är jag nämligen rekvisitör och då är välgjorda brittiska serier, som utspelar sig lite bakåt i tiden rena rama julafton. Jag kan inte titta mig mätt på kläder, frisyrer och inredning. Själva plotten behöver inte vara tipp-topp, den kan till och med vara ganska förutsägbar – det spelar ingen roll. Inte så länge färgerna är murriga, radiogrammofonerna enorma och skådespelarna gör bra ifrån sig. Och pratar brittisk engelska. Mycket vackrare än långsampratande amerikaner med sina ööh:n.

kanalkrock

Men vad ser jag i dagens tv-tablå? Sista avsnittet av serien går ikväll kl 20:00. Samtidigt med På spåret. Det kommer att sätta sina spår i familjelivet. Jag hör redan hur psalmverserna går.

– På spåret kan du se efteråt på svtplay. Det är Makens replik.
– Det är väl samma sak med Bletchley Circle. Du såg ju första avsnittet på datorn.
– Det är väl inte alls samma sak som att se den på en stor platt-tv. Det sa du ju själv när vi såg avsnitt 2.
– Men jag vill se På spåret när det går. Ikväll är dessutom Haags med.
– Men hallå! Om det vore direktsändning skulle jag begripa argumentet. Men nu är det ju inspelat för månader sedan och allt är redan klappat och klart.

Så kommer det att låta. Och jag misstänker att det inte är jag som får sista ordet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Räknar med bråk

  1. Irene skriver:

    Visst är det en underbar serie? Jag njuter av varje stund – miljö, kläder, bilar osv. Men så var det där med På Spåret ja. Vi lyckades, utan risk för långvarig söndring, att bestämma serien först och Spåret sedan. Kanske mest beroende på att en klok make sa, ”Du får bestämma”…
    Irene

  2. Rutan skriver:

    Jag tar åt mig ”äran”, för visserligen slutade förra avsnittet så ologiskt (en smart kvinna avslöjar sitt ärende för en främling som vi tittare förstått kan vara mördaren, och följer med honom in i ett okänt hus) men det gör inget just för miljöerna, kläderna och att de inte är några våp. Har vi inte sett På spåret förut??

    Jag ska se om jag kan koppla datorn till tv:n via en rekommenderad kabel. Sen kan jag se frågeprogrammet via datorn på stor skärm.

  3. Telefonissan skriver:

    Hu vilket läskigt slut! Men vilken jättebra serie. Kan du inte låtsas vara en av Bletchley-flickorna Tjatlund – när du sitter och programmerar?

  4. frktjatlund skriver:

    @Irene: Vi gjorde sammalunda: serien först, sen På spåret. Men vi fick inte igång svtplay på vår osmarta smart-tv. Den bara stod och buffrade, så vi fick vackert kolla på datorn. Men det gick det med.

    @Rutan: Endera dagen ska jag titta in på Kjell & Company hemvägen och ta en lektion i hur man kopplar datorn på tv:n.

    @Telefonissan: Det skadar inte med lite fantasi för att öka spänningen i vardagen. Men mina programmeringsproblem är ganska prosaiska. Typ: en lista med statistik ska skriva ut om det är den sista arbetsdagen i en vecka eller den sista i månaden och omfatta perioden, som började arbetsdagen efter det att listan skrevs ut senast.

    Det kan vara lite klurigt, men inget som är särskilt uppjagande.

Kommentera

