Och hur har senaste veckan varit?

Det enkla svaret är jobbig. Det är samma sak varje år. Någon gång i slutet av september vaknar folk upp med ett ryck. Om vi inte gör något nu så händer ingenting i år. Ett par veckor senare ramlar det in kravspecar och mötesbokningar.

I måndags insåg jag att ett jobb som med några svepande penseldrag beskrevs som mindre ändringar, var ett betydligt större projekt för min del. Natten till tisdag sov jag som en påse nötter, vaknade tidigt och la över de bitar jag kunde till Åke. Sen slet jag som en galärslav tisdag, torsdag och halva fredagen. Och kunde avsluta veckan ganska nöjd med min arbetsinsats med delen av höstens verksamhet.

Onsdagen och halva fredagen ägnade jag och flera av mina kollegor åt att kartlägga en verksamhet som vi kommer att ta över i början av 2014. Intressant, men not so very funny på flera plan, om man säger. Vi har genomgått samma procedur flera gånger tidigare och det har inte varit lätt. Ännu värre är det här gången när vi inte ska ta med oss den befintliga personalen.

Alla på den nuvarande anläggningen har helt klart för sig vilka vi är och vad vi vill när vi stövlar in för att få kartlägga vad vi ska åstadkomma. Och vi marscherar snabbt till ett avlägset hörn i lokalerna där vi får olika delar av verksamheten beskriven och demonstrerad.

När vi skulle lämna lokalerna på fredagen lösgjorde sig en man från personalen och skyndade sig att öppna ytterdörrarna åt oss. Vi trodde självklart att han också var på väg ut. Men så var inte fallet. Han hade förstått att vi kom från uppköparna. Ville hinna ikapp och passa på att desperat sälja sig och sina arbetsinsatser. Sa att han kunde köra de flesta av maskinerna vi använde och att han skickat en ansökan till Katrin Svensson på personal hos oss.

Fy fasen, tänkte jag. Vi har alla tekniker vi behöver. Kontorschefen sa att då har du hittat rätt kontaktperson, och du är välkommen att göra en ny påstötning om du inte hör något.

Alla dessa upphandlingar känns ibland som ett väldigt resursslöseri. Vi ska göra om samma sak som redan finns. Fast på ett annat sätt och kanske bättre och effektivare. Folk blir av med jobbet och förhoppningsvis uppstår ett nytt jobb någon annanstans i Sverige. Men antagligen inte.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

