Maten är halva födan

Vi måste helt enkelt ta oss till Ikea. Inte så mycket för att vi behöver särskilt mycket mer av inredningsdetaljer. Det skulle vara en matta till soffgruppen på taket, vinglas och en soppslev. Men det jag verkligen lider brist på är senap. Och på Ikea har de en senap som smakar exakt som Slotts original.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli en sån svensk. Som krävde svenskt kaffe på grisfesten. Hittills har jag kunnat hitta acceptabla alternativ till saker när jag varit utomlands. Smör till exempel ersätts lätt med majonnäs eller aioli (som stavas allioli här) om man nödvändigtvis vill klistra fast pålägget på mackan. Tomat eller gurka går också bra. Men senap däremot är väldigt känsligt.

Kött
Maken är en riktig köttoman och skulle helst vilja ha nötkött varje dag. Gärna till varje måltid. Helst en riktig blodig entrecôte. Kruxet är bara att i Spanien styckar man inte köttet på samma sätt som i Sverige, så entrecôten är inte alls lika marmorerad och mör här. Ska man ha en entrecôte som ser ut som folk, får man titta i avdelningen för kött från Argentina. Visserligen dubbelt så dyrt men ändå dubbelt så gott.

Lammkotletter är ett annat alternativ. Men även där ser styckningen annorlunda ut. Det är inte själva revbenen, som utgör kotletterna utan bitar längre fram på djuret. Och de är väldigt tunnskurna.

Kyckling, som jag älskar, blir det väldigt sällan. Maken tycker att det är en personlig förolämpning att serveras sån mesig mat.

I Spanien skriver man stolt på förpackningarna att köttet är till 100% spanskt. Vilket inte imponerar på mig, som vet att landet är en värstingnation på antibiotika och annat icke önskvärt i köttproduktionen.

Korv
Det finns gott om färsk korv i kyldiskarna. Den är i regel god, men jag lärde mig den hårda vägen vad ”sin tripa” betyder. Korven flöt ut på grillen eftersom begreppet innebär att korven är skinnfri. Annars köper jag helst korven på Lidl där man har samma goda wienerkorv som i Sverige.

Fisk
Wow, säger jag! Fiskdiskarna är rena konstverken. Jag önskar bara att jag visste hur man skulle tillreda havsfrukterna. Än så länge har vi bara vågat oss på sånt vi känner igen. Grillad forell har det blivit flera gånger. Till exempel.

Grönsaker
Wow, säger jag! Där kan man verkligen gå lös. Aubergine, squash, blomkål och andra personliga favorit kostar en bråkdel mot hemma. Sparris halva priset. Potatis däremot kostar som i Sverige. Vilket inte spelar någon roll med tanke på alla andra smaskiga alterativ.

Ägg
Ordinarie priset på ägg är hälften mot det svenska, extrapriser ännu lägre. Och det är bra med tanke på att bea och hollandaise får man göra själv.

Vin
Det går att handla vin för ingenting. Alltså från 10-25 kr flaskan. Men märken som känns igen från Systemet håller ungefär halva priset.

Vatten
Det sägs att kranvattnet ska vara drickbart i hela EU, men jag är skeptisk. Det luktar klor när man spolar och kollar jag på nätet ligger det en stor avsaltningsanläggning fem kilometer söderut. Och den förser hela Costa Blanca med kranvatten. Dessutom säljs det filter som ska monteras på vattenintaget på disk/tvättmaskiner, eftersom partiklar kan få maskineriet att becka igen.

Vi köper alltså flaskvatten som vi dricker och matar kaffemaskinen med. På byggmarknaderna säljer man speciella filteranordningar som går att montera in så man kan göra kranvattnet drickbart.

Kaffe
Vi tog med oss vår nyservade Jura i bilen ner. Den är inte så glad i de inhemska spanska kaffebönorna. Kvarnen började låta konstigt och signalera att den saknade bönor trots att magasinet var fullt. Tydligen blandar spanjorerna i sockerrostade bönor som inte gör kvarnen glad. Så nu är det importerade produkter som gäller.

De riktigt stora matvaruaffärerna är kedjor jag känner igen från Frankrike, som Carrefour och Auchan. Även i andra branscher håller de franska kedjorna sig framme. Leroy & Merlin på byggmarknaden och Decathlon när det gäller sport och fritid.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

