Det finns inga gratisluncher

Jag är väldigt om och kring mig när det gäller de små utgifterna. Kollar på nätet efter extrapriser på mat och går gärna i flera affärer för att dra ner på kostnaderna. Skulle aldrig lägga en krona på en kasse; om jag inte har ryggsäcken på mig, har jag alltid en hopvikt plastpåse i handväskan.

Däremot är vi urusla på att göra bra affärer när det gäller stora saker. Folk berättar gärna om hur de prutat och förhandlat när de köpt bil eller hur mäklare betalat visningsresor. Sånt händer aldrig oss. Vi betalar utan krumbukter snällt det som står på prislappen.

När vi köpte lägenheten här i Spanien fick vi en värdecheck på 2000€ från mäklarfirman. ”Den kan ni använda till ett AC-aggregat” föreslog säljaren. Men så fick vi ett erbjudande från byggaren där monteringen av aggregatet ingick. Och det nappade vi på eftersom vi skulle komma ner i heta juli och då vore det skönt att ha svalka på plats.

”Kan vi använda värdechecken till att få lite skugga på takterrassen istället?” Absolut, sa firman som löste in checken. De måttade och monterade en tygpergola och skickade en faktura på 1987€. Snubblande nära checkens belopp.

Vår terrass är på 60m2 och ”gratis”-pergolan täcker knappt halva. Övriga kvadratmeter badar i sol hela dagen. När jag läser vill jag helst ligga i en soffa, med huvudet på ett av armstöden. Men soffgruppen står på den soliga delen av terrassen och det skapade ett behov av ytterligare ett solskydd.

Vi konsulterade ett närliggande företag som kom och måttade och monterade. En pergola i ungefär samma storlek och utförande som vår tidigare, men till ett betydligt lägre pris.

Då uppstår frågan: Varför flytta till ett soldränkt land när en hela tiden vill uppsöka skugga? För att jag gillar att vara utomhus. I Stockholm har vi inte ens en balkong. Och under vinterhalvåret är det så mörkt, halt och eländigt att en knappt vill gå utanför dörren.

Och hur kan mäklare ge bort pengar? Självklart kommer pengarna från vår och andra köpares plånböcker. Vi pratade med en mäklare vi känner som jobbar på ett annat företag än det vi köpte av. Och han sa att de hade en kalkyl på 2000€ per såld nyproduktion, som kunde användas till visningsresor eller värdecheckar att användas till vitvaror och annat.

Så vi fick inte någon visningsresa betald, men en pergola som ger angenäm skugga. Alltid något!

Om en timme är det dags att inta favoritpositionen.

 

 

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det finns inga gratisluncher

  1. Lena Nygren skriver:

    Härligt att du är tillbaka med bloggandet! Får oftast några glada skratt när jag läser dina inlägg och det kan man aldrig få för lite av.

  2. Marianne M skriver:

    Å va roligt att du är tillbaka! Har följt dig länge, men det är nog första gången jag kommenterar! Ska bli så kul att följa er och livet i Spanien!

  3. frktjatlund skriver:

    Tack ska ni ha! Jag ska försöka vara lite flitigare nu när jag har betydligt mer tid än tidigare.

  4. Ullrika skriver:

    Oj har inte varit här på bedrövligt länge och så bor du plötsligt i Spanien och har en en helt underbar terass. Bra jobbet huh!

  5. frktjatlund skriver:

    @Ullrika: Välkommen tillbaka!

Kommentera

