¡Hola!

Precis som i Sverige hälsar kassapersonal och andra i butikerna en med ett ”Hej!”. Men där upphör likheterna. Om personen fortsätter att prata vet man med säkerhet att det inte är mig som kund man vill ha ytterligare kontakt med. Nej, det är någon kollega de kan ha långa konversationer med. Även när de ska lösa komplicerade problem.

När vi var på banken började Mercedes ropa tvärsöver lokalen till en annan banktjänsteman. Mitt i en förklaring på hur vi skulle göra för att byta PIN-kod till bankkorten. Och när jag ville göra ett återköp på Carrefour var alla tre bakom kundtjänstdisken inbegripna i en högljudd diskussion. Så är det hela tiden.

Det kan vara så att spanjorer i gemen är bättre än andra att ha flera saker på gång samtidigt. Men som kund blir jag orolig. Speciellt som jag inte kan uttyda om kvittot visar att pengar satts tillbaka på mitt bankkort. Och som svensk av typen ”En man som heter Ove” tycker jag att detta pratande över kundernas huvuden är väldigt oartigt.

En annan sak som Ove skulle reta sig på är när vi fick terrassmöblerna levererade. Killarna radade upp allt på vår uppfart. När de hade stuckit sin väg, såg jag att de lämnat alla kartonger ute på gatan. Visserligen istoppade i den största lådan, som tog upp en parkeringsplats. Utan att säga något till oss.

Som tur är verkar inte de spanska sophämtarna vara av samman kynne som de svenska. Vi drog iväg lådan till närmaste sopcontainer, utan att stoppa ner skräpet eftersom det inte skulle få plats. Nästa dag var allt borta.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ¡Hola!

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Ja, det sättet att prata över huvudet på mig som kund skulle störa mig också.
    Du som är så språkbegåvad, börjar spanskan sätta sig?

  2. Bloggblad skriver:

    Vad bra! Nu har jag fått svar på mina undringar. Har läst ifatt en massa inlägg. Intressant, hoppas att du bloggar om livet där i solen!
    Sedan min trognaste bloggläsare dog tidigt i våras har jag tappat bloggsugen. Dessutom har sommaren varit så fullmatad med liv bortom tangentbordet, så de få minuter jag ägnar åt internet blir det mest lite koll på det snabbare facebook.

    Lycka till med nybygget i solen!

  3. frktjatlund skriver:

    @Långkoftan: Nej, än har jag inte haft tid på att lära mig spanska. Men jag har laddat ner ordlistan i mobilen så jag kan använda den off line.

    @Bloggblad: Jag har också kommit av mig. Mest för att jag numera är så trött på kvällarna att jag inte har den ork som behövs. Jobbet suger musten ur mig.

Kommentera

