Åldern tar ut sin rätt

Tvättmaskinen har tagit sitt förnuft tillfånga och låser igen frontluckan igen. Det är skönt med maskiner, som fungerar. Även om jag vet att små fel brukar varsla om att det kan finnas större fel på gång. Så var det till exempel med diskmaskinen.

Däremot hade SL problem som sammanträffade med dagens hemgång. Totalstopp på röda linjen. Nu hade jag tur i oturen, som fick för mig att ta fyrans buss från Odenplan istället, utan att veta om stoppet vid T-centralen. Bussen var knökfull och jag kommenterade det högt. Så där som äldre människor brukar göra. Då sa en annan äldre kvinna: ”Det är för att folk vill komma förbi t-banestoppet.”

In och utpassering vid busshållplatserna tog evigheter och kändes som rena femtonspelet. Och bussen masade sig långsamt fram i den täta trafiken. Nobelfestligheterna gjorde att bussar och bilar tvingades ta andra vägar än vanligt. Att ta sig hem tog över en timme. Som dessutom kändes ännu längre på grund av att en gammal kvinna läxade upp folk till höger och vänster för att de kom åt hennes onda knä i trängseln. Som om de gjorde det med flit.

Jag hade en arbetskamrat på mitt tidigare jobb, som när hon gick i pension sa att hon skulle handla i affärer på lunchtid. Vara riktigt långsam med sina beställningar i delidisken, fumla med pengar i kassan, bre ut sig i gångarna med sin dramaten. Allt för att irritera den hårt arbetande befolkning, som bara skulle passa på att köpa lunch. Precis som alla pensionärer före henne hade gjort.

Om två och ett halvt år funderar jag också på ge utlopp för hämnd. Åka allmänna kommunikationer i rusningstid. Släpandes på både rullator och dramaten. Kräva sittplats och sucka och gnälla över allt och alla. Precis som en massa pensionärer före mig har känt sig fria att göra.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Åldern tar ut sin rätt

  1. Helena skriver:

    En timme låter som rena lyxen, för mig tog det två och en halv timme. Bannade mig själv att jag inte tänkte på att ta båten Sjövägen.

  2. frktjatlund skriver:

    @Helena: Det låter jobbigt. Och jag låter gnällig. Men det tog tre gånger så lång tid mot vad det brukar.

Kommentera

