Inte riktigt i form

Nej, nu kan jag inte sitta här och låtsas som det regnar. För det gör det inte alls. Tvärtom. Solen lyser från en nästan klar himmel. Men det känns dystert ändå. En av mina bloggkompisar har plötsligt tystnat mitt i steget kan man säga. Annaa Mattsson är död och jag tänker på hennes barn. Vuxna visserligen. Men nu alldeles föräldralösa. Det är för sorgligt.

Och jag saknar henne. Vi träffades aldrig i verkliga livet men har hängt ihop i bloggvärlden sen 2006. Läst och kommenterat varandras inlägg. Haft synpunkter på stort och smått. Mer stort hos Annaa än hos mig. Delat åsikter. Ofta. Ibland inte och då har i varje fall Annaa inte stuckit under stol med det. Det känns tomt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Inte riktigt i form

  1. Telefonissan skriver:

    Vad?! En stor förlust. Så hemskt sorgligt. Har svårt att tro på det. Annaa var ungefär 10 år äldre än jag och vi hade fått barn i samma skede av livet. Därför tyckte jag att det var särskilt intressant att läsa om relationen till dem. Vi hade väldigt lika inställning till småbarm och skolbarn. Det var spännande att läsa om hur det var att ha äldre barn hemma och på väg ur boet, speciellt som ensamförälder på heltid. Hon har förstås skrivit mycket annat tänkvärt också. Jag tänker på hennes refklektioner över gångna decennier och sociala frågor. Stor stor förlust.

  2. cruella skriver:

    Det känns mycket tomt och det kommer att ta lång tid att vänja sig.

  3. Malou skriver:

    En sån trist nyhet att få. Jag har läst och följt med på hennes blogg i många år – jag kommer att skana henne.

  4. Evis skriver:

    Som jag skrev på facebook så kan jag inte förstå hur världen kan fortsätta snurra på, och folk bry sig om olika saker, som om inget har hänt. Vi har väl känt varandra i tjugo år och Annaa var verkligen en av mina bästa vänner, jag kan inte fatta det.
    Och jag blir arg på ödet som slår mot barnen.
    Och Internet kommer att bli så tomt.

  5. Cici skriver:

    Men oj – vad är det som har hänt?! Tycker inte det var länge sedan jag läste något av henne. Att blogga innebär inte alltid solsken och vackert väder, man drabbas av både glädje och sorg. Förstår att du känner stor saknad om ni har haft kontakt så länge.

  6. Ullah skriver:

    Det är så sorgligt och det kommer att bli så jättetomt utan Annaa på nätet. Ödsligt. Jag är glad att jag i alla fall gick och lyssnade när hon hade en föreläsning på regionarkivet förra hösten och att vi fick träffas på irländsk pub med Cruella i höstas. Och att hon följde mig hela vägen till af Chapman och vi pratade om allt möjligt och hon pekade ut lägenheten i Gamla stan där hon hade bott. Och att jag hann berätta för henne hur mycket jag tyckte om hennes blogg och hennes bistra men uppfriskande kommentarer om det mesta. Men jag tänker som ni andra också på hennes barn, och hur orättvist ödet har slagit mot dem.

  7. Maj Korner skriver:

    Men så hemskt. Även om jag inte kände henne så känns det märkligt att hon helt plötsligt inte finns.

  8. mångmamma skriver:

    Nej. Det är med bestörtning jag läser om att hon gått bort.
    Jag kom just in hos dig, ifrån hennes blogg, nu.
    Förfärande, även om jag bara hunnit nosa på hennes klokskaper det senaste året.
    Vi strålade samman i kommentarsfältet hos ännu en av alla dessa ”nya” husmödrar och grymtade bägge om strykningens avigsidor – inte dess fördelar.
    Tragiskt.

  9. frktjatlund skriver:

    Ja, det är förskräckligt. Och hemskt och förfärligt. Tomt.

    Jag satt i godan ro och läste i soffan medan tv-nyheterna brummade i bakgrunden. Vilket inte händer särskilt ofta. Alltså att nyheterna är på. Då kommer inslaget om en död kvinna i Sätra och jag säger till Maken: Tänk om det är Annaa. Och han svarar: Du känner en enda kvinna i Sätra och varför skulle det vara just hon med tanke på hur många medelålders kvinnor som bor där.

    Min tanke lät verkligen befängd i det ljuset. Men när jag inte såg några livstecken under nästa förmiddag blev jag verkligen orolig och ställde frågan till Evis, som känner henne bättre. Och hon i sin tur kunde så småningom dessvärre bekräfta att det var Annaa.

  10. Ullah skriver:

    Jag snuddade faktiskt också vid tanken som du gjorde, men var inte säker om det var just i Sätra hon bodde, jag har så svårt att hålla ordning på Stockholmsorterna. Men jag avfärdade det också.

    Jag fantiserar om hur Annaa själv skulle ha kommenterat det som hände, men jag lyckas inte få till det så bitskt som hon skulle ha uttryckt sig. Det är fortfarande obegripligt, jag kan inte få in i skallen att hon inte finns längre.

  11. Småländskan skriver:

    Ser vad du/ni skriver och beklagar din/er och speciellt hennes barns förlust.
    Jag har sett att Annaa kommenterat här ibland, men aldrig varit inne på hennes blogg förrän ni länkade dit i samband med detta tragiska.
    Försök att ha en så bra helg som möjligt.

  12. Lotten skriver:

    Vad? Min första tanke är att detta inte är sant! Jag hade ingen aning. Så tragiskt. Jag kände henne bara över nätet men kommer att sakna hennes kloka reflektioner något oerhört!
    /Lotten (tidigare blottenblogg.blogsome.com)

  13. mångmamma skriver:

    Jag uppmärksammade att två småkillar hittat en död kvinna i källaren i ett hus i södra Stockholm, när jag bläddrade runt bland nyheterna i tisdags-onsdags.
    Inte kunde jag ana då att det skulle vara Annaa.
    Det berör mig illa, även om jag inte hade hunnit med någon längre bloggrelation med henne.
    Jag saknar hennes skarpsynthet och spetsfundiga inlägg.
    Hoppas att hennes barn får det stöd de behöver, helt föräldralösa som de nu är.
    Molly har lämnat ett sista inlägg på Annaas blogg nu ikväll, fint och starkt gjort av henne.

  14. Fia skriver:

    Det var mycket tråkigt. Jag har läst många av hennes tänkvärda kommentarer hos dig i ganska många år vid det här laget, och det var alltid givande att läsa det hon skrev. Jag hörde om själva händelsen om en kvinna som hittades i en källare, och det låter ju alldeles förskräckligt!

  15. frktjatlund skriver:

    Det finns tillfällen när man verkligen inte vill ha rätt. Just så var det i det här fallet. Men jag hoppas att det gick så fort att hon inte var medveten om vad som hände.

Kommentera

