Lite trevande

Jag gör ett försök att komma igång igen. Fast det känns både trögt och tungt. Annaa Mattsson var liksom motorn i min del av sfären tantblogg.se. Eller vad jag ska kalla det för. Nu får jag göra en ansats att paddla omkring lite mer på egen hand.

Vi hyrde bil i helgen eftersom vi var bjudna på stor fest i Jönköping. En konsekvens blev att jag fick äta upp mina åsikter om dubbdäcksförbudet på vår gata i stan. Det tog en timme för Maken att ta sig hemifrån oss för att hämta mig på jobbet i fredags. Enda alternativet, Ringvägen, var en enda lång bilkö.

En annan konsekvens var att behovet av garderobsförnyelse kändes akut. Det parat med rabattcheck från KappAhl gjorde att jag köpte mitt livs första exemplar av Den lilla svarta. Och jag var inte ensam om att ha på mig svart klänning på balunsen. Av de övriga kvinnliga deltagare hade säkert 90 % det.

Sista avsnittet i miniserien Mildred Pierce sändes igår kväll. Det hade jag gärna ventilerat med Annaa. Jag tycker att serien var både bra och välgjord. En bok, film eller tv-serie kan vara bra utan att huvudpersonen behöver vara genomsympatisk. Tycker jag. För så ser det ut i verkliga livet. Jag är säker på att alla människor som jag gillar har en del dåliga sidor. Vem har inte det?

Och jag vidhåller: Kate Winslet är en riktig stjärna. Om inte bäst.

Efter Mildred tittade vi på Guldbaggegalan. Och apropå klänningar: Hade Lisa Aschan bara provat klänningen genom att stå rätt upp och ned? Inte rört sig i den? Det såg ut så eftersom den höll på att trilla av henne hela tiden.

Om mamma hade sett Sanna Lundell hade hon sagt till på skarpen:
– Ta genast ut tuggummit! Det ser bara typigt ut att sitta så där och idissla, som en ko i bänkraden.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Lite trevande

  1. Ullah skriver:

    Tack för att du skrev något. Det är så vansinnigt tomt på nätet utan Annaa, men vi som har blivit kvar får väl göra det enda vi kan, fortsätta så gott det går.
    Vad har du för åsikter om dubbdäck? Själv har jag inga.
    Och så skulle det ju vara kul med bildbevis på den lilla svarta.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag började lite mesigt eftersom det mesta jag kom att tänka på kändes ganska oväsentligt i sammanhanget.
    Dubbdäck: Jag skrev ett inlägg tidigare om att jag gladdes åt förbudet på gatan där jag bor eftersom trafiken minskat betydligt.
    Fundrade på det där med bild på klänningen, men den jag hittade på hemsidan sa inte så mycket. Såg bara väldigt svart ut.

  3. Malou skriver:

    Snälla söta fortsätt! Jag vill helst inte mista fler ”bloggkompisar” – fortsätt skriva! Snälla?

  4. Evis skriver:

    Härligt att se dig igång igen!

  5. Ruta Ett skriver:

    Jag såg också Baggegalan och tyckte nästan synd om henne. Det såg fånigt ut när hon stod på scenen och höll armarna i kors, ungefär som man gör när man är topless. Det hade varit superlätt att sätta dit ett par tunna axelband. Mannen och jag spekulerade vad som skulle hända om hon blev berusad på efterfesten och inte hade fokus på tuttläget. Det var inga vackra bilder vi manade fram.

  6. Småländskan skriver:

    Jag tycker inte något av det du skriver är oväsentligt! Fortsätt skriva! Du skriver mitt-i-prick och jag tror det är många som känner igen sig i det du skriver.

  7. Evis skriver:

    Förresten: Tuggade hon alltså tuggummi i TV? Men kära nån.

  8. Rutan skriver:

    Skönt att se dig tillbaka här. Jag samlar mig och kommer också snart igen.
    Den där klänningen… den gav gapskratt hemma, både från mig och sonen. Hade hon glömt något, som en sjal, eller helt enkelt att se sig i spegeln? Och så kontrasten till kvinnan som stod intill – det var liksom tvärtomklänningar de hade.

  9. frktjatlund skriver:

    malou: Snäll är mitt mellannamn.
    #1: Precis va vi sa: Varför inga axelband som korsar varandra över rygggen?
    Småländskan: En dag i taget, är mitt motto, så jag lullar på.
    Evis: Ja, hon satt hela tiden och malde käkarna mot varandra. Jag funderar på att skicka henne någon uppbyggelseskrift av Magdalena Ribbing.
    Rutan: Tack! Och jag ser fram emot att läsa dina inlägg.

Kommentera

