Samling vid pumpen

pumpen

pumpen

Här blir man hånad i sitt eget hem. Bara för att jag är fäst vid en detalj i köket. Det handlar om glasbehållaren där jag förvarar mitt diskmedel. Den är frostad och försedd med en förkromad pump. Svagheten i konstruktionen är själva pumpen. Den beckade igen efter ett par år. Och då började jakten.

Jag letade i alla upptänkliga affärer efter en ny pump. Alltså bara själva pumpen utan behållare. Eftersom jag är nöjd med den jag redan har. Lagom stor och man kan se hur mycket diskmedel som återstår. Men det verkar vara omöjligt att hitta någon.

I två omgångar har jag köpt behållare i genomskinlig plast. Och båda gick sönder efter ett tag och på samma sätt. De gick upp i limningen mellan kropp och lock. Eller hur jag ska beskriva det. I förra veckan hände det med exemplar nummer två och då tog jag fram den gamla i glas och skruvade på plastbehållarens pump.

En halvbra lösning. Gängen är densamma, som på den trasiga men pumpens rör räcker inte ner till glaskroppens botten. Så behållaren måste hela tiden vara mer än halvfull.

Igår skämdes Maken ögonen ur sig när jag gick in på Clas Ohlson och frågade om de hade lösa pumpar. Det hade de inte.
– Fattar du inte att det bara är kärringar som frågar efter den typen av reservdelar. Alla andra köper en ny pump ihop med en ny behållare.

Må så vara. Men det är den typen av kärringresonemang som ligger mig varmt om hjärtat.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Samling vid pumpen

  1. Ruta Ett skriver:

    Det vore bra om allt fler gubbar också frågar efter reservdelar. Jag delar absolut din svaghet för ”kärringresonemang”.

  2. Telefonissan skriver:

    Kan man inte byta ut det för korta plaströret? Man kanske kan ta från någon handtvål eller en sådan där sprayflaska man kan ha till att fukta blommor eller sänka tvätt. Sånt är kul att lura ut och få användbara saker.

  3. Irene skriver:

    I detta slit och släng-samhälle tänker väl snart sagt ingen på att grejor kan repareras. Det är omodernt! Köp nytt, köp nytt och bidra till samhällsutvecklingen!
    Irene

  4. malou1950 skriver:

    Då är jag också en kärring och det är jag stolt över – det kan du hälsa maken 😉

  5. Fia skriver:

    Det finns plaströr i alla tänkbara dimensioner på tex Hornbach eller i byggbutiker. Då kan man köpa det som metervara. Vi har flera sorter på vårt no-labb eftersom vi använder dem för att koppla ihop olika sorters avledningsrör på både provrör och rundkolvar då vi gör tex försök med separationer eller destillation. Det är alltså genomskinlig plastslang som går att kapa till önskad längd. Om den blir lite snedskuren i nederkant i diskmedelsbehållaren borde den inte proppas till heller.
    Jag hade nästan samma problem med en fin violett behållare som jag hade till diskmedel. Där var det dessvärre så att överdelen med pumpen var ok, men gängan på själva flaskan hade vittrat sönder på något vis.

  6. frktjatlund skriver:

    @Ruta Ett: Maken har en egenhet som han inte är ensam om. I alla fall inte bland män. Han avskyr att fråga om saker. Parad med en annan egenhet: han gillar helt enkelt nya saker.

    @Telefonissan: Jo, jag har tänkt i den banan. Visste bara inte var man kan få tag i röret i fråga.

    @Irene: Att vi redan i september någon gång, gjort av med jordens årliga resurser verkar inte bekymra så många.

    @malou: Jag lovar att framföra hälsningen!

    @Fia: Tack för tipset! Jag får väl ta mig en tur till Fredells i Sickla. Med apostlahästarna eller buss 74.

Kommentera

