Lugna gatan

Hemmet är återerövrat. Smulor och damm är borta från vertikala ytor. Tvätten tvättad, disken diskad. Barn och Make utvisade till Filmstaden, Medborgarplatsen och nu lägrar sig lugnet. Och jag kan sitta här och vara mig själv nog.

Den här helgen har hemmet dessvärre visat sig vara lite låghalt. Både här och där. Det började med duschkabinen. Den står på fyra ben och det högra främre benet vek sig. Inte så konstigt med tanke på att två människor klivit in och ut ur duschen någon gång per dag under 20 års tid.

Nummer två var en av barnens sängar. Den låga, som man skjuter in under den högre, när man ska bädda. Den sängen går på hjul och de främre hjulen lossnade igår. Båda på en gång. Inte så konstigt, det heller eftersom hjulen satt fastskruvade med små skruvar i kortänden på en spånplatta.

Idag, när jag tömde diskmaskinen, hittade jag saker på botten av maskinen. Plastdetaljer och stålkulor, som jag inte stoppat in. Vid närmare kontroll visade det sig vara prylar som underlättade utdragandet av övre våningen. Och gjorde att den hängde rakt. Nu hänger övre våningen lite snett framåtlutad och man får lyfta korgen lite grann för att få in den ordentligt.

Diskmaskinen är över elva år och den kostade nästan 10 000. Vi har alltså haft den i 4 126 dagar och den har kostat oss 2,42 per dag. Och jag har ingen lust att kalla på service. Jag minns att senaste gången gick det på 2 000 kr bara för att få diskmedelsluckan att öppna sig när den borde. Hoppsan, lägger jag på det på priset så blir dagskostnaden nästan tre kronor.

Dåliga saker brukar komma tre och tre. Är min erfarenhet. Så jag hoppas att måttet är fyllt nu.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lugna gatan

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Beslut man måste ta ibland. Tyngre när jag bestämde mig för att det var kört med inte alls gamla tv:n härom året. Den kostade mer per dag den var i användning. Men riskerade att bli orimlig om jag kostade på den. Det lugnade sig sedan. När jag insåg att folk bränt lika många tusenlappar som skärmstorlekar på i stort sett lika kassa apparater. Vår kostade i alla fall bara 12.

    Diskmaskin hade vi ett tag. Den var en befrielse att slippa. Av skäl som jag nog nämnt. Stirrar lika förvånat på goda vännens nya blänkande maskin varje gång jag ser den. Hon som är singel och nästan aldrig lagar mat. Hon säger att hon älskar den, maskinen. För med den har hon alltid ren diskbänk. Ja, man ska unna människor att vara glada för det lilla.

  2. frktjatlund skriver:

    Om det inte vore för att vi då och då är minst dubbelt så många här hemma så skulle en diskmaskin inte stå särskilt högt på min priolista. Disk för två pers är snabbt avklarad. Men jag kan hålla med din väninna: Man slipper se eländet om man inte har lust att diska efter varje måltid.

Kommentera

