Sammanfattning

Där kom även jag av mig i bloggandet. Och vad har jag att skylla på? Jobbet först och främst. Efter en period av bortavaro har det stockat sig lite av varje, som kräver utredningar. Ingen rast och ingen ro, med andra ord. Dessutom blir jag väldigt trött av att arbeta hela dagar när jag är ovan.

Sen har vi det här med vädret. Vackert väder är klart distraherande. När solen skiner är jag hellre utomhus. Och solljuset är förödande för verksamhet framför en dator, hur lätt och liten den än är och hur mycket nättillgång man än har. Då är det böcker som gäller. Pappersytor gör sig bättre ljusa sommardagar än speglande bildskärmar.

Nu har jag till exempel avverkat drygt hälften av En dag av David Nicholls och kan konstatera att den inte är alltför olik På vinst och förlust. Skriven i lättsam stil med en intressant idé som ramar in historien. Men i grund och botten är det Barbara Cartlandböcker; pojke möter flicka, halvljuv musik uppstår som resulterar i vänskap och läsaren vet att i slutändan de kommer att bli det verkliga kärleksparet. Boken handlar om vägen dit.

Och på sommarkvällarna är det annat som drar. En liten rundtur i skärgården med en udda samling av folk från jobbet kan vara trevligt en torsdag. Och lite surrealistisk när den extremt kortväxte medarbetaren (inte helt ovanligt) blev på snusen. Men laxen var god.

I lördags skapade vi det ultimata kitet för tomt-, uteplats-, balkong- och terrasslösa innerstadsbor utan bil. En garden-party-pirra. Den består av en uppfällbar transportkärra där vi surrat fast en mindre gasolflaska, en gasolgrill med benställning, ett hopfällbart bord och två tillhörande hopfällbara bänkar av biergartentyp.

Vi tog ekipaget med oss till Skinnarviksparken och grillade tillsammans med Tvåans familj och några av deras kompisar. Riktigt lyckat även om vi fick roade blickar från omgivningen på vägen till och från.

Och vad gör man när semestern är avverkad före midsommar? Jo, tar en skärgårdstur till. Tur och retur Åland kostar mindre än en resa med SL. Om man räknar själva resandet. I övrigt kan det lätt skena iväg. Och det är väl där Viking Line räknar hem vinsten.

Vi åt middag på båten med vin till maten.
– Vill ni ha vatten till?
– Ja, tack.
Kranvatten för 15 kr. OK, jag kan förstå att man vill ha några kronor av folk som bara tar vatten till maten. Men när man tar en flaska vin för flera hundra tycker jag att det är rent av oförskämt.

Men naturen är gratis och Stockholms skärgård i kvällssol är oslagbar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sammanfattning

  1. Cici skriver:

    Vilken praktisk utemöbel, den måste jag surfa på och se var och hur man kan få tag i den. Dvs, det beror på priset, förstås.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Det speciella med One Day tyckte jag nog var att man inte fattade riktig sympati för någon av de två. Förutsägbar bit för bit, boken igenom, ja, men på sitt sätt, när slutet kommer är det förutsägbart kapitlet innan. Ett något större djupe än Cartland, åtminstone delvis. Mer ska väl inte sägas, filmen kommer ju snart också. Om den inte redan gjort det. Förstår inte alls valet av kvinnlig huvudroll. Men det verkar inte finnas så många skådisar i taget, ens engelskspråkiga.

    Grillekipaget lät trevligt. Jag tror inte vi såg er på stan.

    Det mest lönsamma vi gjort på Ålandsbåt var förrförra sommaren när resan var helt gratis för mig och Pojken, han fortfarande åt till barnpris men som minst två hela karlar (utom till desserten då han åt som fyra) och jag koncentrerade mig på att testa hur många glas vin man egentligen hann dricka i normaltakt under en sittning, sånt där från stor dunk som ingår i smörgåsbordet. Enda problemet var tiden, Pojken var inte helt klar när sittningen signalerades över.

  3. frktjatlund skriver:

    cici: Möblemanget är i modell mindre med plats för 4 vuxna och möjligen ett barn på varje bordsgavel. Vi köpte det på Clas Olson för ett par år sedan.

    annaa: Sträckan mellan Hornsgatan och Skinnarviksparken är inte särskilt lång, så vi behövde inte vara till åtlöja någon längre tid.
    Vi har skippat buffén numera. Utan större barn är det svårt att få den riktigt lönsam. Annars låter din test väldig intressant.

Kommentera

