På skuggsidan

Vi släppte loss ordentligt igår och i förrgår. I en veritabel orgie. Ettan har köpt säsong ett av Solsidan och vi såg nog bara tre-fyra avsnitt när programmen sändes. Men det har vi tagit igen nu.

Jo, jag tycker att serien är underhållande. Bitvis. Även om det mesta är ganska förutsägbart. Och huvudpersonerna inte är riktiga personligheter utan mer arketyper. Ängslige Alex är nog den som känns mest äkta. Och familjens svärmorsproblem ligger nog närmre verkligheten än i Selmas och lilla Fridolfs. Det är vanligare att mannens mamma hänger som en ryggsäck på sonens rygg än att hustruns mamma lägger sig i. Tror jag utan att ha några vetenskapliga belägg.

Några figurer känner jag igen delar av. Som Fredde. Jag är gift med en av hans reinkarnationer. Pryltorsken; han som ska ha det senaste och dyraste i teknikväg men som sällan får saker att fungera. Som det här med tv, dvd-spelare och annat som kräver fjärrkontroller. Vi har fyra stycken liggande på soffbordet och ska man titta på tv måste man ställa in tv:ns på dvd. Och självklart ska välja tv om man vill se dvd. Eller kanske var det ext3. För att inte tala om gps:er, med alla möjliga finesser. På papperet. I verkligheten har de låst sig.

Snåle Owe har en överman i verklighetens Lena. Hon slog verkligen alla rekord. Om vi var ute ett gäng på lokal och det blev dags att betala, avvaktade hon tills alla andra lagt sina andelar av notan. Plus vad de ville ge i dricks. Då räknade Lena snabbt ut hur mycket hon skulle fylla på med för att komma upp till totalsumman. Men bara upp till beloppet som stod på räkningen. Det som andra lagt på som dricks kom på så sätt att ingå i hennes bidrag.

Lillsyrran och Svågern hade ett sofistikerat system för att dela på byte av bajsblöjor. Den som stod på tur fick vackert finna sig i att komma försent för att göra sin del. Även om den andra inte hade annat för sig.

Men annars känner jag varken igen mig eller andra i kvinnorna Mickan, Anna eller Lussan. Men så har folk jag frotterat mig med inte slagit ihjäl dagtid med att shoppa. Både tid och pengar har varit en bristvara.

Nu ska jag hänge mig åt Dansbanan i Täfteå. Och skratta åt udda lantisar istället. För det gör medelklassen i storstaden. Har jag läst i bladet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till På skuggsidan

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Men är det inte ofta så att kvinnors mödrar tas för givna medan männens uppfattas som de som hänger som ryggsäck? Åtminstone brukar kvinnor uppfatta det så.

    Ja

  2. Annaa Mattsson skriver:

    där klickade jag iväg för fort av misstag. Därför det där konstiga Ja som jag redan glömt vad det stod för.

  3. frktjatlund skriver:

    Jo, kvinnors mammor hjälper till. Svärmödrarna lägger sig i. Visserligen kändes det lite tvärtom för min egen del.

  4. Inga Magnusson skriver:

    Vi udda lantisar skrattar också åt udda lantisar. Vi halvlåg över bordet och skrattade så tårarna trillade åt Dansbanan i Täfteå eller vad det nu hette.

    Solsidan är också en favvo förstås.

    Annars blir det inte så mycket teve för min del, det handlar inte om snobberi utan om att bli uttråkad. Jag gör gubben sällskap för att vara snäll, när det är ”Lets dance” men läser samtidigt tidningarna på nätet med laptopen i knät.

    När jag läser Ditt inlägg kan jag inte låta bli att häpna över att Ni också har en i bekantskapskretsen som kan konsten att snåla med hjälp av drickstrixet. Vi känner en som satt detta i system, men jag var säker på att han måste vara den ende i hela världen som är sååååå lumpen och förslagen. Det finns alltså minst två nu.

  5. frktjatlund skriver:

    Inga: Tack för det! Att lantisar också skrattar åt lantisar. Då känner jag mig inte lika elak. Och jag tror att det finns fler än två av Lenas kaliber.

Kommentera

