Tjuvlyssnat

En siffra
X-2000 mellan Göteborg och Stockholm
Kvinna ~ 60 talar i mobiltelefon

Kvinnan: Jo, det har varit riktigt intressant att åka runt med föreställningen på olika gymnasieskolor. De flesta sketcherna har gått hem och vi har fått igång många intressanta resonemang med publiken.

Men en sak som slagit mig är det här med ålder. Bara för att jag är äldre idag, tror ungdomar att jag alltid varit gammal. Att jag aldrig varit ung. Är inte det konstigt?


Så är det; unga tror att de är odödliga och att de aldrig kommer att bli gamla. Och de som är äldre har förmodligen alltid varit det.

Jag har självt tänkt så. Och gör det fortfarande i någon mån. Som när jag går på stan till exempel. De som möter mig ser förmodligen en liten satt kvinna 55+. Men inne i mitt huvud är det helt annorlunda. Där bor det fortfarande en 17-åring med framtiden för sig.

Då är det inte så konstigt att jag väljer luvtröja, jeanskjol och matchande leggings. Även om Maken suckar ”Jamen, har du inte fattat att du börjar närma dig 60?”

Nej, det har jag verkligen inte! Och förresten är jag fortfarande odödlig.

(Apropå http://blogg.aftonbladet.se/1/2009/05/veckans-bloggtema-alder)

3 reaktioner till “Tjuvlyssnat

  1. Strålande om ålder! Vår egen uppfattning om hur gamla vi är är verkligen avgörande. Vi har inte en själ i kroppen, vi är en själ i en kropp! (som någon sagt) Om själen är ung ärvi väl det?

  2. @ulrika: Absolut att hela människan inklusive kroppen är en själ. Och själen är evigt ung. Om man verkligen vill.

Lämna en kommentar