Hjärndöda lockrop

  1. Ät det du tycker om
  2. Laga maten från grunden
  3. Fortsatte att äta allt, gick ändå ner
  4. Promenera dig smal
  5. Gick ner i vikt utan träning
  6. Jag har inte gjort några uppoffringar

Det kryllar av dem, tydligen. Folk som går ner i vikt plättlätt, enligt Aftonbladet. Jag tror inte på någondera rubrik. Alltså att man går ner i vikt om man tillämpar dem. Inte ens om man gör alltihopa. Jag är själv ett lysande exempel på motsatsen. Varenda punkt har jag praktiserat utan att gå ner ett enda hekto.

Jag äter till exempel det jag tycker om. Varför skulle jag inte göra det? Om argumentet i stället hade varit: ät det du inte gillar, hade jag kanske tappat lite. Ta nummer två: laga maten från grunden. Det gör jag nio gånger av tio. Inte har det hjälpt. Och jag äter allt. Nja, kanske inte surströmming. Det finns gränser.

Och att promenader skulle göra skillnad är rena idiotin. Under massor av år gick jag till och från jobbet. Det blev mellan 15.000 och 30.000 steg om dagen. Vad fick jag ut av det? Billiga arbetsresor. Nu har det blivit mindre av promenader och mer av ”utan träning”. Nada har hänt på viktfronten.

Till den som går ner i vikt utan några uppoffringar har jag bara en fråga: Varför blev du då fet, in the first place?

Det absolut sämsta motivationen i Aftonbladet är: ”Nu orkar jag leka med barnen”. Men hallå! Det är ju aptråkigt att leka med barn. Barnlek gör sig bäst när barnen själva håller på. Blanda inte in mig, för då tappar jag sugen direkt.

Nej, det är bara att bita i det sura äpplet! Ska man bli fin får man lida pin. Det är försakelse och umbäranden som gäller om det ska hända något. Och det är världen redan full av, så varför utsätta sig frivilligt för dylikt?

Lämna en kommentar