Heltidsjobb

Jag tänkte vara flitig och ta itu med deklarationen. Borde inte stöta på några större problem då det mesta redan är förifyllt. Min enda konstighet är avdrag för räntekostnader i utländsk valuta. Danska kreditinstitut skickar inga uppgifter till svenska skatteverk utan jag får hämta Årsoversigt på min danska e-boks. Men då är uppgifterna specificerade i DKK och EUR, inte i SEK.

När jag deklarerade förra året lyckades jag hitta omvandlingskurs på Skatteverkets hemsida (tror jag) och kunde göra ett avdrag som myndigheterna tyckte var okej. Men inte idag. Eftersom kundtjänsten hunnit stänga, mejlade jag en fråga till dem.

Det är så härligt att kunna styra tillvaron från köksbordet. Fixa autogiro och skapa konton på diverse ställen. Ibland går det lite för bra. Jag skickade till exempel en autogiroanmälan till hyresvärden. Alltså tog ett kort på den ifyllda blanketten och bifogade bilden i ett mejl. Efter någon vecka fick jag svar att det räckte bra med min bild, de behövde inte det fysiska papperet.

När jag pratade med kundtjänsten trodde inte killen i andra änden att autogirot skulle vara igång när det var dags för aprilhyran så den knappade jag in i internetbanken. Hyran drogs mycket riktigt den 29/3. Inte nog med det, ett litet autogiro gjorde detsamma den 3/4. Så nu har vi betalat dubbel hyra.

– Det kommer att kvittas med nästa hyra, sa damen i kundtjänst. Kruxet är bara att i aprilhyran ingick även en retroaktiv höjning för flera månader. Så jag vill nog ha tillbaka mina pengar pronto och inte dra ut processen längre än nödvändigt.

För saker tar tid och kan det bli fel så blir det gärna det. Ta en sån enkel sak som att ändra namnuppgifter i porten. I min enfald trodde jag att det fanns någon slags automatik. Att fastighetsvärden fick meddelande från hyresavdelningen och ryckte ut och ändrade där det behövdes. I vårt fall på tre ställen: dörren, postboxen i entrén och på ljustavlan bredvid.

När det gått en vecka utan att något hänt, gjorde jag en felanmälan på ”Mina sidor”. Efter två dagar fick jag ett mejl om att ärendet var avslutat. Jovisst, vårt namn stod på postboxen. Men inte på dörren eller ljustavlan. Ny felanmälan och nytt mejl om avslutat ärende. Jovisst, namnet på dörren hade kommit upp. Då ringde jag kundtjänst och tredje då kom äntligen vårt namn upp på sammanställningen över hyresgästerna.

Men Emil, som gjorde jobbet har ingen känsla för estetik. Våra uppgifter stod som L / V Sannberg. Alltså först initialerna på våra förnamn, sen efternamnet. Alla övriga hyresgäster radades upp med efternamnet först och därefter initialer. Inte alls snyggt. Nästan så att jag funderar på att göra en ny felanmälan.

Och inte har den förpepprade förvaltaren hört av sig. Trots att jag jagat honom med blåslampa. Besiktningsprotokollet hade Mattias vi bytte med, bort i flytten. Jag vet att fönsterbänkar och vardagsrums- och halltak ska åtgärdas, men jag har en hels del andra synpunkter. Golv och övriga ytskikt till exempel ser för hemska ut. Egentligen är det bara badrummet som är schyst.

Men jag får väl jaga vidare nästa gång vi är i Stockholm.

Annonser

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Heltidsjobb

  1. Långkoftan (fd kollega) skriver:

    Du har att göra!

  2. frktjatlund skriver:

    Långkoftan: Ja, dagarna fylls av någon anledning trots att jag inte har ett jobb att gå till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s