Ytterligare tillbehör

Som sagt, det börjar bli kallare på kvällar och nätter. Och vill vi ha folk hemma på middag, och det vill vi, så sitter vi helst på takterrassen. Där har vi ett stort matbord och sex stolar. Plus några extra fällstolar. Inomhus är det betydligt trängre. Med lite god vilja kan sex personer sitta runt köksbordet och äta frukost. Men knappast fler än tre när det handlar om middag.

Därför föddes idén om en gasolvärmare på taket. En sån där som kan stå på Stockholms uteserveringar och sprida värme runt omkring sig. Men vad kostar en sådan mojäng? För att leta på nätet behöver man dessutom veta vad mojängen heter på spanska. Google hjälpte mig med gasolvärmare = calentador de gas. Men det enda sökresultat som jag fick upp på skärmen var en massa varmvattenberedare.

Om man är ute efter hitta något i möbelväg är Ikea på nätet en god källa till information. Det är bara att leta upp saken på Ikea.se och hitta samma sida på Ikea.es. Det var så jag fick klart för mig att spanjorer tycker att solsängar inte är sängar utan schäslonger = tumbona. Men varför hittar jag inga gasolvärmare på nätet?

Jag vet inte heller vad ”Ingen reklam, tack” heter på spanska och därför får vi en del av den varan i brevlådan. Vår brevlåda sitter i muren till området ihop med övriga grannars postfack och somliga reklamutdelare lägger en liten hög med reklamlappar på hyllan nedanför facken. Med påföljd att de lösa papperna förr eller senare flyger ut över gata och trottoarer. Jag, i egenskap av kvarterets ”En man som heter Ove”, brukar ägna min fritid åt att plocka upp skräp i min närhet. Därför är jag inte alls glad när pappersreklamen sprids i närmiljön.

I förra veckan hade någon delat ut ett reklamblad i våra brevlådor. Min spontana reaktion var att slänga skiten. Men Maken var snabbare än jag. Han slet åt sig bladet och tog med det in. För han gillar broschyrer. Avsändaren var en bricolaje, det vill säga en slags byggmarknad. Google översätter ordet med DIY. Alltså gör-det-själv-butik.

Bygg ditt eget pyttelilla kök för 259€, lägg trägolv för 13€/kvm, sätt nytt kakel, installera spotlights, sätt ihop lagerhyllor, cementblandare för bygget, aluminiumstegar för att få belysningen på plats fyllde första halvan av broschyren. Resten av innehållet tillägnades olika värmekällor. Spisar, kaminer, element, varmvattenberedare, luftkonditioneringsaggregat. Och där på näst sista sidan hittade jag min gasolvärmare.

Spanjorer tycker tydligen inte att min gasolvärmare är någon värmare. Nej, i deras värld är det en kamin, alltså en ”Estufa de exterior”. Tack för det, reklamen! Och nu har jag googlat på saken. Priset ligger från 95€ och uppåt.

Endera dagen står det en sådan på terrassen. Plus en gasoltub. Så att vi och våra gäster inte behöver sitta på taket och huttra.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ytterligare tillbehör

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Härligt att det löste sig, låter mysigt att ta vara på att sitta ute och ändå ha lite extra värme.
    Det är så kul att läsa om dina vedermödor även om det inte alltid resulterar i en kommentar.

  2. frktjatlund skriver:

    Kul att du kommenterar. Det går även bra att gilla om man inte kommer på något att skriva.

  3. Agneta skriver:

    Kastar mig över frktjatlunds inlägg så fort de kommer. Bodil Malmsten har fått en efterföljare, från Spanien.

  4. frktjatlund skriver:

    @Agneta: Bodil Malmsten, vad du tar i. Jag kan möjligen tävla med henne i gnällighet.

Kommentera

