Alfombra, maquina de coser y tumbona

Jag trodde att jag dokumenterar det mesta. Antingen på bloggen eller i sociala medier, men det är uppenbart att det finns luckor. Jag vet att vi ett år gav oss själva en bröllopspresent: en stor blå matta med svarta zebraränder, som skulle pryda vårt vardagsrumsgolv. Men nu vet jag inte vilket år vi införskaffade den, men det var högst fem år sedan. Vi lät mattan ingå i flyttlasset till Spanien, trots att den var i största laget för vardagsrummet här/där.

En annan nackdel med den mattan var färgen. Blåfärgade textiler och solljus är ingen bra kombo. Trots att jag hela tiden stängde ytterdörren för att solen inte skulle lysa in, så blev den blå färgen bara blekare och blekare. Plus att vi spillde saker som inte gick att få bort. Den kändes helt enkelt ofräsch, trots sin ringa ålder.

När vi var på Ikea tidigare i veckan ropade en matta på oss med locktoner som ”Slitstark, fläcktålig och enkel att sköta”. Passar oss precis och dessutom var priset mindre än en tiondel av den gamla. Då gör det inte så mycket om man spiller saker. Och när vi ändå var i farten köpte vi några sektioner av kökshyllan Omar. För att få upp saker från golvet.

Idag gjorde jag ännu en investering. Köpte en pryl, som det var över 40 år sedan jag gjorde senast. Jag inhandlade en symaskin. På Lidl. Ifall jag skulle få för mig att sy några fodral till madrasserna som vi har till solsängarna. Det befintliga tyget är vitt och blir solkigt bara man tittar på det. Det är visserligen tvättbart, men skitjobbigt att ta av och sätta på.

Förresten, solsängarna är en historia för sig. Vi köpte dem förra sommaren och har inte använt dem särskilt mycket. Det är mesta Maken eftersom jag helst håller mig i skuggan. Dödsstöten kom när Maken fick för sig att han skulle sova på takterrassen. I en solsäng. En aktivitet som sängen inte höll för. Ena hjulet gick tvärs av vid fästet.

För en vecka sedan hittade jag ordersedel och kvittot på solsängarna. Här ska reklameras, tänkte jag och tog med den trasiga sängen och kvittot till Jysk. Det visade sig att det var två års garanti på prylarna. Finemang, då är det väl bara att ni tar fram en ny. Nä, nä. Så lätt gick det inte. Jag hade visserligen ordersedel och kvitto, men saknade det som verkligen behövdes vid reklamation: en garantisedel. Den skulle jag ha fått vid leverans.

– Men hallå! Det finns datum på både order och kvitto. Ni kan väl inte ha levererat varorna tidigare än så? Det tog ett tag och lite högljutt resonemang men till slut fick jag en ny solsäng. Utan någon garantisedel. Och nu har Maken liggförbud. Endast lättviktiga individer får nyttja sängarna.

Hur det har gått med lägenhetsbytet? Jodå, paret som tittade på vår bostad vill gärna byta. Jag har mejlat dem att det inte kan komma på fråga förrän efter årsskiftet eftersom vi har en del åttagande med folk som kommer hit på besök under hösten.

Vi enades med att återuppta kontakten senare eftersom ingen utav oss egentligen satt i sjön.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alfombra, maquina de coser y tumbona

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Kul att höra från dig!
    Bra jobbat! Så Jysk finns i Spanien, hur gick resonemanget?
    Jag har ju förstått att alla spanjacker inte är så slängda på engelska som du är….eller?
    Låter ju toppen om önskat byte blir av för er….

  2. frktjatlund skriver:

    Långkoftan: Jo, Jysk finns även här. Expediten var hyfsat bra på engelska och tyckte att jag skulle gå hem och leta efter garantisedel, för där fanns ett nummer som hon behövde för att lämna ut en ny vara.Och jag vidhöll att det jag hade med mig var det enda som fanns. Hade jag haft en garantisedel hade den givetvis tagits med. Och vi upprepade våra argument om och om igen tills någon sa åt henne att lägga ner striden.

Kommentera

