Reträtt

Det börjar dra ihop sig. På tisdag flyger vi tillbaka till Costa Blanca och sommarvärme. Två veckors svalka har känts bra för kroppen. Jag har promenerat mer totalt sett än vad jag gjort på flera månader. Och konditionen har förbättrats tack var fyra våningar utan hiss. Nu orkar jag gå uppför utan att pausa på vägen.

Jag har hunnit med ett par luncher med dem som jag jobbade närmast med på reseföretaget och en middag med två nära medarbetare från Pacman. Trevligt båda återseenden, framförallt middagen. Vi ventilerade högt och lågt från tiden när det begav sig. Hur roligt vi hade haft det på jobbet. Så pass att det stack i ögonen på andra arbetskamrater.

Jag fick tillfälle att upprepa mitt mantra: Om man ändå visste bra man hade det, när man hade det bra. Då skulle man uppskatta det och inte bara ta det för givet. Att det varit goda tider vet man bara i efterhand.

Lillsyrran ska eventuellt följa med oss tillbaka till Spanien och stanna en vecka. Hon ringde igår och tipsade om att Clas Ohlsson har 40 % på solcellprodukter.
– Men Maken har redan inhandlat ett antal lampor.
– Men då kan han väl gå tillbaka och be dem återköpa det han köpt och sen köpa det igen. Fast mycket billigare.

Sa Lillsyrran. Då känner du inte Maken, sa jag. Själv har jag kunnat göra den typen av manöver, men aldrig i livet att han skulle nedlåta sig till något dylikt.

Hur det har gått på lägenhetsfronten? Ganska hyfsat, tror jag. Vi har tittat på tvåan i Vasastan och det var kärlek vid första ögonkastet. Precis det som skulle passa oss, både i storlek och i månadskostnad. Maken var med och tyckte också att allt såg bra ut. Men han gruvade sig för att kontakta vår andrahandhyresgäst. Trots att kontraktet gäller på ett år, med villkoret tre månaders uppsägningstid om något skulle inträffa under perioden.

Nu har något inträffat, tycker jag. Jag har fått hudförändringar av solen och skulle behöva spendera värsta månaderna i Sverige. Plus ha friheten att åka fram och tillbaka när jag känner för det. Det man brukar kalla hemlängtan.
– Äsch, säg som det är. Du skulle helst vilja bo i Tvåans ficka, om du fick som du ville.

Nu tycker inte jag att Observatorielunden är dotterns ficka precis. Utan fem kilometer därifrån. Men en ganska lagom promenad. Och inom en femminutersradie ligger Lidl, Hemköp, Ica och Systembolaget. Plus ett antal restauranger om man är lagd åt det hållet.

Efter mycket stånk och stön från Makens sida, kunde vi komma överens med paret i Vasastan och vår andrahandshyresgäst om en visning av vår lägenhet. I morse var paret här och såg glada ut över den gröna innergården med grillmöjligheter, de myckna tvättstugorna och framför allt av bastun.

Vi väckte andrahandshyresgästen. Han hade varit ute på galej till morgontimmarna. Till vår glädje hade han både pyntat och städat. Det var nästan så jag hade lust att flytta in själv. Bytesparet såg glada och nöjda ut. Möjligen att de tyckte att badrummet var i minsta laget och språkade sinsemellan om att någon tvättpelare var de inte i behov av. När det fanns tvättstuga. Så olika man kan vara; I hate tvättstuga, och har redan räknat ut hur jag ska få in en maskin i deras badrum.

Sopkalle på Hornsbruksgatan har också hört av sig. Han har en tvåa men den är 500 dyrare, så den avvaktar vi med. Plus ett triangelbyte där en lägenhet på Bastugatan ligger som en stoppkloss. Det är den som är intressant för oss men jag säger som man brukar: om det är för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant.

”Sekelskifteshus, nyslipade trägolv och nymålade ytskikt, kakelugn, skafferi och diverse originaldetaljer. Grön innergård. Boytan är på 75 kvm och månadshyran på 6500 kr.
Bredband, kabel-TV, hiss, öppen spis, badkar, dusch, vindsförråd”

Alldeles för mycket för pengarna om ni frågar mig. Kostnaden borde ligga på minst 7500. Och dessutom finns tillägget: ”Bilder kommer snart”. Just det får mig att tvivla ännu mer på seriositeten eftersom det ännu inte dykt upp några bilder. Inte ens en planlösning.

Om jag tittar på annonsens löpnummer drar jag slutsatsen att den aktiverades för nästan ett år sedan. Snart är en betydligt kortare period än så i min värld. Så jag är tveksam. Och det har jag mejlat till övriga triangelbytare, som inte heller fått fatt i bostadsinnehavaren.

Stockholms bostadsmarknad är onekligen spännande. Nu tänker jag dra ut på sista varvet runt Riddarfjärden för den här gången. I morgon blir det nog inte tid för längre promenader. Jag har bokat både klippning och tvättstugan. Egentligen alldeles för mycket på en och samma dag, när man är pensionär.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

