Alla dessa amatörregissörer

Grannen Berit tyckte att en del ungar var jobbig i bassängen. De som hela tiden skulle ha sina föräldrar att titta på deras hopp och andra tilltag i vattnet. Nu vet jag vad som är värre. Mycket värre. Pappor som hela tiden ska regissera sina barn.

Nu har en pappa ägnat säkert två timmar åt att få dotter att hoppa från kanten och att simma bassänglängder.
– Men vad är det för fel? Du hoppade ju från kanten hela eftermiddagen igår.
– Hallå! Vad bölar du för? Är det inte du som vill kunna simma hela bassänglängden? Jag kan det redan.

Och så där håller han på. Inte helt olikt andra farsor. Som jag minns det var även Maken en riktig demonregissör när det begav sig. Alltså när våra barn var små. De ränderna sitter fortfarande i, i någon mån. Men nu är det jag som får en släng av sleven. Inte när det gäller bad och simning, utan favoritämnet för hans del är sömn.

Alltså, jag vill ha det mörkt och svalt när jag ska sova. Och jag gillar inte att sova på dagen. Jag blir så mosig efter en tupplur. Maken däremot, kan somna när och varsomhelst. Är min bild. Men inte Makens. I hans värld är det han som har sömnsvårigheter. Eller åtminstone har haft.
– Men jag har lärt mig. Du har bara skämt bort dig med att allt alltid ska vara på ditt sätt. Försök att inte dra ner persiennerna, ska du se att du också lär dig.

Men jag står på mig. Det ska vara mörkt och svalt och spanska staten håller med mig. Enligt deras regler får man inte tillstånd att hyra ut bostaden om inte alla sovrum har luftkonditionering och effektiv mörkläggning.

Så jag undanber mig all regi från utomstående. Vare sig det gäller bassängdopp eller sömn.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

