Filmtajm

Vi har varit på bio och sett på en film tillsammans med en hel hoper engelsmän i vår ålder och äldre. På biopalatset i Torrevieja visar de ett par gånger i veckan odubbad film med originalljud. Inte nog med det, på måndagar och onsdagar är det Spectators night och då kostar biljetterna bara 5€ mot det vanliga priset 7€. Inte för att det spelar oss någon större roll, folk över 65 får alltid biljetten för det lägre priset.

Filmen vi såg var Dunkirk. Som heter Dunkerque i Spanien. Och jag kan lugnt säga att den filmen aldrig skulle få godkänt i Bechdeltestet. De kvinnor som rörde sig på filmduken hade inga roller alls. De var statister, ömsom sjuksköterskor eller lottor. Och sa det något så innehöll repliken ”te”. De stackars granatchockade soldaterna erbjöds den ena tekoppen efter den andra. Kort sagt: det var en pojkfilm. En film om män för män. Ungefär i klass med Gladiator.

Men å andra sidan sa inte männen så mycket, de heller. Flest repliker hade nog Kenneth Branagh. Men det pangades med kulsprutor och torpeder. Och bomber och granater.

Bakom oss satt det engelsmän som före filmen hörde efter med varandra om de hade någon personlig relation till ”Undret vid Dunkerque”. Som jag fick lära mig att det hette när jag gick i skolan. Den ene mannens pappa hade varit med i evakueringen och själv han fötts 1943, alltså tre år senare. Om farsgubben inte hade klarat sig 1940, så skulle han inte heller levat.

Efter filmen var gubbarna mäkta nöjda och den ene sa ”It was brilliant” och den andre höll med. Jag tyckte att den var sådär.

Som sagt, ljudet var i original men filmen var textad på spanska. Lite störande. När jag ser engelska filmer textade på svenska brukar jag läsa textningen när jag inte hör vad skådisarna säger eller de säger något jag inte begriper. Och trots att den spanska texten bara förvirrade en ytterligare var det svårt att hålla ögonen borta från undertexterna.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

