Näsan i blöt

”Det jobbiga med LinkedIn är att det inte går att lurka runt bland vänner och bekanta, utan att de får veta om det.” sa Dottern. Och jag höll med. En vill ju inte gärna bli avslöjad när en vill veta vad som hänt gamla arbetskamrater eller nya grannar. Men nu har jag använt andra hjälpmedel där undersökningsobjekten inte kan se att man är dem på spåren.

Grannen i lägenheten under oss kom igår. Körandes sin egen svenskregistrerade bil med företagsuppgifter, som reklam på sidodörrarna. Och en internetadress på bakluckan. Plättlätt att spåra upp trots att människan heter Larsson i efternamn och har Sveriges vanligaste förnamn: Sven Erik med tilltalsnamn Peter. Ja, listan från samfälligheten med allas mejladresser innehåller även förnamn och i grannens fall alla.

Hemsidan från bakluckan på bilen gav en del information. Grannens far hade startat en byggfirma för femtio år sedan. Ett företag som nu leds av grannens bror och där grannen är arbetsledare. Men är mannen gift? Förra sommaren fanns det några flickor i lägenheten. Ja, de höll sig helst inomhus tillsammans med sina mobiler. Någon mamma såg jag aldrig. Med samtliga förnamn och födelseår från hemsidan spårade jag mannen till en adress i Älvsjö. Och det är bara han själv som är skriven på huset. En sån där liten villa på tre rum och kök, ett egnahemsbygge från åren efter andra världskriget.

Där fick jag blodad tand och började googla på andra svenska grannar. Som Berit och Stefan snett under oss. Stefan är ekonomichef på ett medicinskt företag och Berit är kvalitetsansvarig på ett annat medicinskt företag. Och hon imponerade på mig när hon dök upp på en lista med folk som fått 2,0 på högskoleprovet. Annars bor de i villa norr om Stockholm med sina tre barn.

Berit är ett strå vassare än jag på ett annat område också. Alltså, jag gillar limegrönt, speciellt i köket. Men hon har limegrönt överallt. Köksluckor, parasoll, handdukar, blomkrukor. You name it – allt är limegrönt.

Göranssons på gaveln i husraddan tvärs över poolområdet, de som hyr ut radhuset via Airbnb, sitter i styrelsen för ett företag som säljer smaklöst porslin. Och annonserar i Hemmets journal, Allers och Land. Jag vet inte om Göranssons själva har varit här ännu. Det är nytt folk där hela tiden.

Göteborgarna, också på andra sidan poolområdet, snackar runt med alla. Och dominerar luftrummet med sönerna Max, 11, och Robban, 22, vars namn egentligen är Maximilian och Robert. Max ropar ideligen på mamma och Robban gillar att göra bomben. Gärna så han stänker ner sin lillebror.

Pappa Göteborg driver en byggfirma. Och när grannen under oss kom hälsade han välkommen. Efter några timmar satt han och grannen under oss och pratade på gräset. Sen hoppade de in i grannens bil och drog iväg. Det är väldigt vad somliga lär känna varandra snabbt.

Min nyfikenhet till trots har jag bara lärt känna våra grannar via nätet. Jag är alldeles för blyg och tillbakadragen för att kasta mig över dem i verkliga livet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Näsan i blöt

  1. Hundälskare och pysselmyra skriver:

    Gräv mera! Det här gav mersmak. Jag njöt.

  2. Bloggblad skriver:

    Kul läsning! Ännu roligare blir det när de lyckas googla sig fram till din blogg och får läsa om sig själva…. 🙂
    Jag tror f.ö. att vi alla är ganska nyfikna på varandra! Eller i alla fall de flesta. Min man låtsas att han inte bryr sig ett enda smack, men ojojoj, vad han vet mycket om folk i stan. Fast han brukar bara berätta det för mig, och sen stannar det inom hemmets väggar.

  3. Långkoftan fd kollega skriver:

    Det här var riktigt roligt, känns nästan som på luncherna för länge sedan…..mera, mera!

  4. Ettan skriver:

    Vill du vara en lurker på linked in kan du skaffa linked in premium. Då står det bara premium användare har jag för mig.

Kommentera

