Slåss mot väderkvarnar

I slutet av förra veckan började jag känna mig smått desperat eftersom jag inte kunde få tag på någon hudläkare som kunde identifiera knölen på min näsa, om den var fiende eller bara ful. Så jag kontaktade vårdcentralen i Stockholm. Där sa man att jag kunde komma in på måndag morgon klocka 8 och få en läkartid samma dag. Allmänläkaren kunde i sin tur skriva en remiss till en hudläkare, för en remiss är nödvändig sen årsskiftet, och var det något allvarligt så handlade det om bara om dagar.

För säkerhets skull kontaktade jag även den hudmottagning, som åtgärdat tidigare åkommor. Där fick jag en tid kommande fredag. Människan i andra änden av linjen hörde mitt desperata tonläge och försäkrade: ”Det händer ingenting på en vecka, så du behöver inte vara orolig.” Och när det inte heller hade någon lugnande inverkan sa hon: ”Men ring på måndag när telefontiden börjar och hör efter om vi fått något återbud.”

Så jag gjorde det. Alltså båda sakerna. Flög till Stockholm på söndagen. Tog mig till vårdcentralen klockan 8 måndag morgon och satt där och ringde hudläkarmottagningen medan jag väntade. Jo, man hade ett återbud klockan 10.

Läkaren försäkrade att min växande knöl på näsan var en keratoakantom och inte malignt melanom. En cellförändring orsakad av solskada. Inte något malignt men inte heller någon särskilt trevlig besökare. ”Det typiska förloppet kännetecknas av en snabb tillväxt under 2-6 veckor, följt av en lika lång stationär fas, som därefter avslutas med spontan regress under ytterligare 2-6 veckor.” Vill det sig illa kan tillväxten fortsätta. Och fortsätta. Och fortsätta. Tills knölen är 20 cm i diameter.

Men tillståndet är inte livshotande. Och det i kombination med att det är semestertider betyder att ingenting händer. Kliniken som hudläkaren remitterade mig till har inga tider att erbjuda. Bara ett svävande besked ”om i höst”. Jag chansade på Sophiahemmets hudklinik där telefonsvararens upplyste om att de redan hade mer samtal än de kunde besvara: ”Var god försök senare.” Och det gjorde jag tills telefontiden var slut.

Så nu har jag kastat in handduken och bokat biljett tillbaka på fredag. Om jag ändå inte kan få någon behandling i närmsta framtiden är det skönare att vara hemma hos sig själv än att putta ut ett barnbarn ur sin säng och låta henne ligga på en madrass på golvet inne hos sin lillasyster. Även om jag är välkommen att bo här så länge det kan behövas.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

