Så olika man kan vara

När jag för några år sedan gnällde över jobbet och att jag helst skulle vilja gå i pension, uttalade Dottern några varnande ord: Har du tänkt på en sak? När ni går i pension kommer du att tillbringa 24 timmar om dygnet med pappa. Ja, jag begrep att det skulle ha sina sidor och drog mig till minnes att mina svärföräldrar bytte till en större lägenhet när det var dags att dra sig tillbaka från arbetslivet.

Och helt smärtfritt har det inte varit. Trots att vi levt ihop sen 1971. Vi är mycket mer olika än vad jag insett. Och har olika vanor. Ta det här med mathållningen till exempel. Tidigare har vi skött frukost och lunch på egen hand. Jag har ätit ägg till frukost och sallad till lunch på vardagar. Lite enahanda kanske, men jag är en inpiskad vanemänniska. Maken däremot, har ätit ägg, yoghurt eller köpt en macka och lunchen har han ätit ute tillsammans med arbetskamrater. Det är bara middagen vi ätit ihop.

Nu är det andra bullar som gäller. Maken tycker att det är onödigt att äta tre gånger om dagen. Kruxet är bara att jag inte äter lika mycket som han och blir därför hungrigare snabbare. Äter man frukost kl. 9 så behöver man något mer än så före middagen tolv timmar senare. Jag gör det i alla fall.

När Maken blir hungrig mellan frukost och middag kan han gladeligen trycka i sig en påse chips eller nötter men det är inget alternativ för mig. När jag blir hungrig vill jag ha mat, inte skräpmat. Då kommer halsbränna och illamående som ett brev på posten. Eller vilken liknelse man borde använda nuförtiden.

Mattider är också ett stående diskussionsämne. Vill man äta ute så har restaurangerna öppet för lunch 14-16, middagstiden är 20-22. Hävdar jag. Där intar Maken en förstås en annan åsikt; i hans värld kan man få mat när helst det passar. Ja, om man vill äta på Donken eller Burger King. Men den prisvärda trerätters Menu del Dia får du endast under spansk lunchtid. Enligt mitt förmenande.

Dagens frukost är avklarad. Nu väntar jag med spänning om det blir någon lunch överhuvudtaget. Eller om jag får svälta ihjäl idag också.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så olika man kan vara

  1. Agneta skriver:

    Är vi gifta med samme man?!?

  2. frktjatlund skriver:

    @Agneta: Skulle inte tro det. Om du inte saknat din den senaste månaden.

Kommentera

