Husmän

Vad är det med män och mat? I måndags var jag på ett informationsmöte. Ämnet var pensioner och föreläsaren öppnade träffen med att gå igenom agendan och avslutade med: Och som ni vet blir det lunch efteråt. Jag har hört glunkas att det blir Wallenbergare.

Det gick ett uppskattat sus genom publiken. Av ljudet att döma var det framförallt männen som susade. Själv var jag kallsinnig och tänkte: Barnmat. Köttbullar och potatismos.

Min högst primitiva fördom är att många män säger sig uppskatta husmanskost, men i själva verket beror det på att de inte tagit sig ur barnstadiet vad beträffar matpreferenser. Gubbarna Wallenberg, om jag kan kalla dem så, tycker att lamm smakar som kofta, oliver är en personlig förolämpning och grönsaker är en dekorativ färgklick på tallriken.

Nu är inte jag den som tackar nej till gratisluncher, även om de inte egentligen finns, utan jag och husmännen krängde oss över maten, som gled ner med skirat smör och rårörda lingon.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

