Lite ur form

I början av juli försökte jag boka tid hos ”min” hudläkare. Alltså den doktor jag varit hos ett par gånger tidigare. Första gången för en fläck på benet. Den såg lite konstig ut och enligt prover visade den sig vara ett basaliom, en hudförändring om än inte elakartad, men som borde tas bort. Sen dök det upp lite fläckar här och där. Gubbmossa, sa hudläkaren och skrapade.

För tre år sedan var jag där igen och då sa den gamle mannen att jag hade ytterligare ett basaliom, den här gången på ryggen. ”Det tar vi bort efter din semester”. Och på den vägen var det. En ny fläck dök upp för ett halvår sedan och den var störande. Kliade, blödde och ville inte läka. Väldigt ofräscht om inte annat.

Jag ringde min gamle läkare, som inte helt oväntat hade han gått i pension. Han är trots allt 70 bast. Men han gav mig några telefonnummer och jag fick tid i början av juli på en hudklinik. Då tog man prover på den tre år gamla fläcken och den nya, irriterande och kliande. Åtta veckor senare kom beskedet: basaliom som borde skäras bort.

I onsdags var det dags. En extraknäckande landstingskirurg på en privatklink skar mig i ryggen. Ett ingrepp som var betydligt större än jag förväntat. Den senast, blödande fläcken, gick snabbt att åtgärda. Men den flera år gamla krävde betydligt större åtgärder. Sköterskan påstod att det berodde på att den suttit så länge att den hade börjat bre ut sig åt alla håll. Jag var helt väck efter besöket, gick hem och la mig och sov i tolv timmar.

Stygnen ska sitta kvar i tre veckor och det stramar och har sig. Jag kan inte luta ryggen mot ett ryggstöd. Framför allt inte när ryggstödet rör på sig, som på buss eller tunnelbana. I sängen kan jag bara ligga på sidan. Och när jag vänder mig från den ena till den andra måste jag sätta mig upp. Det går inte att rulla över.

Igår, när Maken tog av bandaget, konstaterade han att den lilla fläcken var hopsnörd med fyra stygn och den gamla hade krävt åtta. Inte konstigt att jag känner mig justerad.

”Vi skickar allt på analys”, sa mannen med skalpellen. Och jag tänkte, men det har ni redan gjort. Inte ni, men förra läkaren. Vad kan ha blivit annorlunda på ett par månader?

Svar kommer om fem veckor. Och fram till dess oroar jag mig för helt andra saker.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lite ur form

  1. Helena skriver:

    Var rädd om dig. Du får inte vänta så länge. Har du fått basaliom en gång måste du hålla koll.
    Små fläckar är ju lindriga att ta bort. Hoppas du nu fått en läkare som regelbundet skickar dig kallelse för besiktning!

  2. Bloggblad skriver:

    Men så trist och så besvärligt!
    Jag hade alltså tur med mina två synliga fläckar (den ena syns bara när jag har baddräkt, men den i ansiktet ser alla och kommenterar). Ryggfläcken var åldersvårta och den i ansiktet en solskada. Båda anses ofarliga. Men på fläckmottagningen fick jag klä av mig och så kollade de allt möjligt, röda prickar och små bruna. Ganska lugnande, även om jag inte var orolig egentligen. Hoppas att du får lugnande svar. Det är så mycket skit som kan sabba oss som överlevt så här långt!

  3. frktjatlund skriver:

    @Helena: Jo, jag vet. Jag borde ha tagit tag i saken tidigare. Men nu lovar jag bot och bättring.

    @Bloggblad: Jag hade en konstig grej i tinningen, precis vid hårfästet. Jag var tvungen att kamma håret på ett visst sätt för att dölja den. På vårdcentralen vägrade läkaren att ta bort den, med motiveringen: Den kommer att komma tillbaka. Då gick jag till en privatmottagning där man tog bort den. Det var mer än 25 år sedan och ännu har inte knölen kommit tillbaka.

Kommentera

