57:07

fotbehandlingJag har dömt mig själv till en timmes passivitet. Ska man bli fin
får man lida pin. Ja, för det är en pina att sitta rätt upp och ner på en stol så länge.

Efter tips från en arbetskamrat i början av sommaren har jag äntligen kommit mig för att genomgå en behandling som så småningom ska ge mig silkesmjuka fötter om 5-10 dagar. Det ska bli intressant att följa den processen.

Vi har haft barnbarnen boende här några veckor. Skolan i Spanien börjar 1/9 och barnen landade här dagen efter vi själva kom hem från semestern. Eftersom vi har fraktat ner våra egna sängar till lägenheten på Costa Blanca, ligger vi numera i lilla sovrummet i barnens sängar. Vilket medför att barnen själva blev hänvisade till madrasser på golvet i vårt sovrum.

Inga större problem för oss eller barnen. Grannen under däremot var inte lika glad. Vartefter dagarna gick försköt gästerna dygnet mer och mer. Och sista natten utkämpades livlig en brottningsmatch mellan syskonen. Vid fyratiden. På sovrumsgolvet.

Jag som sover med öronproppar hörde ingenting. Inte Maken heller. Inte ens när lägenhetsinnehavaren under oss bankade rejält i sitt tak. Barnen berättade om incidenten för Maken på vägen ut till Arlanda och när han kom hem satt en lapp på dörren. Där det bland annat stod ”Om ni har skaffat djur får ni se till att ha dem i köket”.

Maken var nere och ursäktade oljudet och lappen är sparad till vår och barnbarnens
varnagel.

I förra veckan besökte vi Pensionsmyndigheten för att se vad det skulle bli för konsekvenser om vi tog ut pensionen i förtid. Och kunde konstatera att inflödet av stålingar skulle minska med dryga 20000 per månad i rena pengar. Vi förbannade bristen på jobbskatteavdrag och svenska statens gnidna syn på utbetalade pensioner och bestämde oss för att jobba sju och nio månader till.

Jag ser helt enkelt resten av mitt arbetsliv som en graviditet. Flera månader av illamående och hur det kommer att bli besvärligare och besvärligare att ta sig fram. Men det finns ett ljus i tunneln, min egen förlossning. I slutet av maj kommer jag att komma ut som en ny människa. Ett oskrivet blad. Till en tillvaro där jag rår min tid fullständigt.

28:52

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

