Tappade sugar

Tillvaron känns lite som ett vakuum. Eller som en väntan. Lite som en graviditet. Det gäller att få tiden att gå. Varje dag tänker jag: det här är sista vintern på Stockholms breddgrader. Det var kanske onödigt att köpa nya vinterkängor för en säsong. Även om jag är riktigt förtjust i dem.

Egentligen borde vi börja rensa i skåp, garderober och lådor. På allvar. Vi började lite halvdant för flera månader sedan med bokhyllorna utan att gå i mål. Nu står det en ikea-kasse med gamla kartor gömd bakom soffan. 

Det enda konkreta jag gjort är att låta bli att göra något. Nämligen att köpa saker. ”Den där vasen skulle jag vilja ha. Passar alla gånger utmärkt till ett tiopack med tulpaner.” ”Nej, låt bli. Det blir bara ytterligare en sak att få beslutsångest över. Slänga, låta vara kvar, ta med är bara några alternativ.

Vi har räknat lite och kommit fram till att vi klarar oss utan att jobba ända in i kaklet. När väl lägenhetslånet är en verklighet, kan vi säga hej då till arbetslivet. For ever. Det räcker gott med att ha jobbar i 45 år. Det är mer än någon i min familj gjort än så länge.

”Ska ni flytta för gott?” undrar folk. Nja, prov i alla fall. ”Hur blir det då med lägenheten här?” Vi bor i en tjänstebostad och vi vet inte om vi får behålla den. Somliga fastighetsskötare har fått bo kvar, medan andra fått flytta till en annan bostad. Hur som helst, kommer vi ha en lägenhet här i stan. Och den går säkert att hyra ut i andra hand.

Idag hade jag i någon mån nytta av fastighetsskötaren. Även om han var själva orsaken till problemet. Våra lakan snurrade runt i tvättmaskinen och när programmet nästan var klart började pumpen låta mer som en betongblandare. Det skramlade förskräckligt och jag kastade mig på stoppknappen. Det var evigheter sen vi tömde rensluckan.

Maken la sig på badrumsgolvet och kämpade som en tok innan han kunde få upp pumpen. Peangen, syster skrek han och jag hämtade polygriper, skruvmejslar och tänger. Ut ramlade en guldtia, en femkrona och tre enkronor. Några spikar, tandpetare och bits till skruvdragare. Bland annat.

Själv skrupulöst noggrann när jag tömmer fickor. Men blåbyxor har förfärligt många fickor och dem tvättar Maken oftast själv och han är mer bohemiskt lagd. Nu lyckades han fixa pumpen och det var inte mer än rätt att han fick ligga där och kämpa på det våta golvet.

Och vi erinrade oss min brors reaktion när Maken fick jobbet för 24 år sedan. ”Märkligt att han fick jobbet. Särskilt händig har han aldrig varit.”

Nåja, snart är det slut med kravet på händighet. Och jag slipper sitta på ett kontor och känna att jag nog uppnått min inkompetensnivå med arbetskamrater som är yngre än mina barn.  

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tappade sugar

  1. Fia skriver:

    Det är så härligt att läsa om era framtidsplaner! Vad skönt att kunna dra sig tillbaka och se fram emot att få njuta av några lediga år i trivsamt klimat, med både kropp och knopp i gott skick!

  2. Bloggblad skriver:

    Jag är ju ganska sporadisk som bloggläsare, så jag har missat vart ni ska flytta. Men ATT ni skaffat boende utrikes har jag förstått.
    Våra grannar reser i stort sett hela vintrarna, alltid sex veckor på Gran C. Jag skulle gärna vara där en vecka då och då, men jag trivs så bra med att ha alla mina saker omkring mig, jag skulle klättra på väggarna ganska snart. Fast ni tar förstås med en hel del.
    Förr var jag alltid ressugen, men sällan numera. Jag får jetlag bara av att åka till Linköping över dagen…

  3. Martina skriver:

    Så härligt det låter, jag är nästan avundsjuk, hoppas det blir snart ni får packa och åka. Men jag hoppas vi hinner med en lunch till innan.

  4. frktjatlund skriver:

    @Martina: Jodå, visst hinns det med en lunch. Vi har ett helt halvår på oss.

    @Bloggblad: Bo på hotell en längre tid lockar inte heller mig. Det är annorlunda när man har ett eget hem. Lite mer som ett fritidsboende.

    @Fia: Ja, jag ser fram emot det mer och mer för varje dag som går.

Kommentera

