Båtlinje 85

SL har startat en båtlinje med en liten färja som tuffar fram och tillbaka över Riddarfjärden. Själva sträckningen är i form av ett V; starten går från Kungsholms torg över till Münchenbryggeriet och därifrån till Klara Mälarstrand och sen tillbaka samma väg.

På min väg till jobbet hoppar jag på båten vid avgången kl 07:23 nästan varje dag sen starten den 11 januari. För jag hoppas att om vi är några som åker så kommer SL att fortsätta. Hittills har det varit lite tunnsått med passagerare. Som flest har det varit fem. Så jag hoppas att det är fler som upptäcker linjen.

riddarfjarden

Jag har ofta haft sällskap med en kvinna och idag kom vi i samspråk. Det händer inte på andra allmänna kommunikationsmedel i den här stan. Det var ja som kommenterade att man satt upp en ljusskylt med båtens avgångar. Och sen var vi igång. Hon beskrev sin väg till jobbet och jag min.

Kvinnan på båten jobbar i Uppsala och turen 07:23 passar precis ihop med Uppsalapendeln. Och vi var rörande överens som att SL borde permanenta båtturen. Själva färden över vattnet tar cirka 6 minuter och gör att jag slipper den tråkiga gångvägen längs järnvägsspåren över Riddarholmen.

Men jag tror att trafikplanerarna tänkte lite fel. Hälften av färjans sittplatser är borttagna. Istället har man skruvat upp cykelställ för att få cykelpendlarna att åka med. Det tror jag inte på. Jag som går vinner tid, men det gör knappast en cyklist. Och färjan går bara en gång i halvtimmen. Det tror jag inte att cykelfolket har lust att passa in i sin pendling. Dessutom kostar turen kuponger och många som cyklar har inte månadskort så då blir det en onödig utgift.

Själva båthållplatsen på Söder Mälarstrand ligger inte så bra till för min del. Mitt emellan två övergångsställen och utmed gatan är det staket. Så om ni ser en liten tant som korsar bilvägen med livet som insats och klättrar över staketet till kajen runt kvart över sju på morgonen är det bara jag. Bara för att slippa några extra steg.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Båtlinje 85

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Jag tror att dina tankar om cyklister och båtpendling stämmer på pricken. Så som så mycket annat du skriver här….
    Själv använder jag vår lilla busslinje som också är på försök.
    Jag bor i ett område där det inte gått bussar men linjen med små bussar har busshållplatser, men sträckan är markerad som ”vinkområde”. Det innebär att jag inte ens behöver uppsöka busshållplatsen, det är bara att ställa sig vid vägkanten och vinka så stannar den lilla bussen för påstigning. Nu har jag inte åkt så många gånger sedan försöket startade i höstas, men vi har aldrig varit så många passagerare som fem stycken, så sannolikt blir detta ett försök som går i graven framåt sommaren……sedan får man traska den långa vägen till den vanliga busslinjen igen.

  2. frktjatlund skriver:

    Du får väl knacka dörr och uppbåda traktens pensionärer. Ta tanterna i hampan och ställ dem vid vägkanten och vifta åt dem. Sen kan de sitta och tura på bussen tills de tröttnar.

  3. Långkoftan fd kollega skriver:

    Det ska jag fundera på….

Kommentera

