Och jag som inte ens tycker om att ringa

– Det är Malin på Tele2-supporten.
– Hej! Jag har ett abonnemang hos er där surf ingå men sen några veckor tillbaka kopplar telefonen inte upp sig på mobilnätet.
-Okej, har du prövat med att starta om mobilen?

Det här samtalet kunde ha ägt rum, men jag hade det i mitt eget huvud innan jag ringde upp. Och kunde råda mig själv att starta om telefonen. Vilket jag gjorde och vips fungerade allt som det skulle.

Annars har jag haft en del duster med diverse kundtjänster den senaste tiden. ”Nu igen” tänker säkert några. Ja, jag är lite på när det gäller att ge återkoppling. Eller kritik, eller att gnälla i största allmänhet. Tvåan, det vill säga dottern, tror sig veta vad jag kommer att sysselsätta mig med efter pensionering.

Först var det ICA-kuriren. Okej, som det är tantvarning att prenumerera på. Den kommer lite hipp som happ och när den kommer är den oftast i söndertrasat skick. Men plötsligt ramlade den ner i brevlådan inplastade, hel och fin. Vadan detta? tänkte jag. Men när jag öppnade förpackningen insåg jag att det var för att man bifogat en räkning. Så jag ringde upp kundtjänsten.

– Hej, det här är Fredrik. Vad kan jag hjälpa till med?
-Jo, jag är prenumerant och jag stör mig på att tidningen är så trasig när jag får den. Varför kan den inte alltid levereras inplastad? Inte bara när en räkning är med.
– Om tidningen är trasig ska du klaga hos leverantören. Alltså den som lägger tidningen i din brevlåda. Inte hos oss.
– Okej, men vem är det som levererar?
– Det är lite olika. I somliga fall är det posten, i andra fall Bring.
– Men hur är det i mitt fall, jag har postnummer 111 22.
– Det har vi inga uppgifter på. Får du tidningen tidigt eller sent på dagen?
– Hur ska jag kunna veta det? Jag är inte hemma på dagtid.
– Då får du väl kontakta båda och höra vem som sköter utdelning. Ta hand om dig!

Sa Fredrik och vi la på. Ta hand om dig själv, tänkte jag och bestämde mig för att säga upp prenumerationen.

Nästa anledning till kundtjänstkontakt var min beställning hos Bokus. Som anlitar både DHL och Bring. Bokpaketet gick inte ner i brevlådan så jag fick en avi med uppmaning att hämta ut leveransen på ett närliggande utlämningsställe. Vid första försöket hade inte böckerna kommit fram, trots att avin påstod att de var klara för hämtning det datumet. När jag kom två dagar senare, lämnade jag fram avi och legitimation.

– Vem är Lars? undrade killen bakom disken.
– Min man. Hur så?
– Hans namn står på avin. Då måste du ha med hans legitimation också.
– Det var det dummaste! Det är jag som beställt böckerna. Ingen annan. Varför står hans namn på avin?
– Inte vet jag, men reglerna är så.
– Står det Lars på paketet, också?

Till slut fick ut mitt paket eftersom paketet bara hade mitt namn på etiketten. Rättstavat till skillnad mot på avin. Jag skrev ett mejl till Bokus, som lovade att ta Bring i örat.

Jag skulle kunna dra några fler duster. En verklig med Tele2, men den låter sig nästan inte beskrivas.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

