Egen tid – egentid

Det var ett tag sedan jag hade det, alltså tid för mig själv. Fri att göra vad jag vill. Men idag uppstod ett vakuum. Maken har tjatat om att han vill se Tarantinos The Hateful Eight. ”Ja, gör det” har jag sagt. ”Men räkna inte med att jag följer med”. Nej, för jag tycker att Tarantinos filmer är alltför våldsamma.

”Äsch, se det som balett” säger Maken när jag tycker att knivslagsmålen i Kill Bill frossar i blod. Men inte har jag lust att betala för att sitta och och blunda mig igenom en flera timmar lång föreställning.

Svärsonen däremot ser gärna dylika rullar. Och förvånande nog anmälde Tvåan sitt intresse. Jag som trodde att dottern min var känsligare än jag. Biljetter köptes till en av dagens föreställningar och jag fick uppdraget att ta hand om barnbarnen medan deras föräldrar roade sig.

Men så bestämde sig Sally för att sova hos en kompis. Och Stella är så stor att hon kan ta hand om sig själv. Därför är jag nu lös och ledig och kom att tänka på min lilla blogg som jag inte besökt på långliga tider.

Tiden har liksom gått åt till annat. Två barnbarn spenderade tre veckor hos oss. Och då fylls den lediga tiden med mat. Handling, lagning och uppröjning. Om och om igen. Folk i nedre tonåren äter så ofta det finns möjlighet, tycks det som.

bb-visit”Men om de är så stora kan de ju hjälpa till” sa en på jobbet när jag beklagade mig. Visst skulle de kunna göra det, sa jag och insåg att jag var alldeles för lik min mor. Det går fortare om jag gör det själv. Och jag slipper vara arbetsledare åt motvilliga medarbetare. Plus att de förmodligen skulle röra till det i köket. Alldeles förskräckligt.

Och i tre veckor var min dator ockuperad av en engagerad Minecraftare. Som spelade och skypade med kompisar i Sverige och Spanien. Det var bara på nåder jag kom åt tangentbordet.

Men nu är både dator och köksbord mina. Och ett par timmar till är tiden min och då gör jag precis som jag vill. Till exempel letar upp en oläst bok och kryper upp i soffan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Egen tid – egentid

  1. Jan L skriver:

    Välkommen tillbaka! /Jan L

  2. frktjatlund skriver:

    Tack, jag ska försöka att rycka upp mig.

  3. Långkoftan fd kollega skriver:

    Kul att höra från dig igen, du har varit saknad. Syns snart……

Kommentera

