Dum, dummare, dummast

Det är mycket som övergår mitt förstånd. Min egen dumhet till exempel. Jag är så trög när jag ska lära mig nya saker. Och osäker. Som gör att jag velar hit och dit så allt tar mycket längre tid än vad det skulle behöva. Det gäller speciellt på jobbet. En sak som bara borde ha tagit ett par timmar har jag såsat med ett par dagar. Beslutsångest är mitt mellannamn.

Och inte begriper jag mig på den lovordade sajten Min pension. Som jag kelar med lite då och då när jag känner att jag helst skulle vilja slut jobba. Om jag blippar i alternativet ”Jag vill ta ut min pension enligt pensionsavtalet” det vill säga vi 65, får jag ett resultat. Men väljer jag ”Jag vill ta ut min pension vid olika åldrar/perioder” och väljer 65 som ålder blir pensionen 5000 lägre per månad. Hur det nu kan komma sig?

För att gå in på sin profil på Min pension måste man identifiera sig digitalt. Jag har gjort det med mitt BankID. Har alltid fungerat tidigare, men plötslig blev det stopp innan jag ens hade börjat. ”Inloggningskort saknas” stod det i rött på skärmen, trots att kortet satt i dosan.

Jag ringde kundtjänsten när jag satt på jobbet för att beställa ett nytt kort. Nej, sa Malin bestämt. Det kan vara något fel på säkerhetsprogrammet. Nej, det är det inte, sa jag. Makens kort fungerar alldeles utmärkt. På samma dator, med samma dosa och samma säkerhetsprogram. Men Malin var envis. Försök att logga in, sa kan jag hjälpa dig.

Det blir nog knepigt eftersom jag är på jobbet och kort och dator kvar hemma på köksbordet. Då får du ringa upp igen när du är hemma.

På kvällen fick jag höra ”Vi hjälper dig så fort vi kan” ytterligare ett tjogtal gånger innan Rikard svarade och han hade mig att klicka både här och där tills det uppdagades att säkerhetsprogrammet inte hade städat upp efter sig. Det låg en korrupt fil i en mapp och hindrade läsningen av mitt inloggningskort. Det hade jag väl kunnat räkna ut.

I förra veckan var jag på konferens i Köpenhamn. Det var föreläsningar i två dagar. Om programmering. Och jag kände mig lite korkad. Igen. Det har kommit så mycket nytt de senaste åren och jag har inte hängt med. Förra jobbet var lite skyddad verkstad och jag löste uppgifterna ungefär på samma sätt som jag gjort under alla år.

”Jag borde verkligen ta mig ut ur min bekvämlighetszon. Lära mig nya sätt att göra saker på. Våga ta nya tag. ” tänkte jag morskt. Ända tills idag var tillbaka på jobbet i morse. Och bestämde mig för att använda kvällen till att ännu en gång kolla på Min pension, vad det skulle kosta att gå i förtid.

Alldeles för mycket, konstaterade jag nyss. Det blir antagligen att jag får hanka mig fram åtminstone halvannat år till i arbetslivet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

