Tillbaka på min gata i stan

En resa med arbetskamrater är inte helt olik en skolresa. Alltså vuxna människor i grupp tenderar att bära sig åt som ett gäng högstadieelever. Det uppstår grupperingar i gruppen och folk kan vara ganska nedriga mot varandra. Själv är jag en ordentlig kvinna och går och lägger mig i tid. Innan samvaron spårar ur och andra börjar visa sitt rätta jag. Med förevändningen att de bara skojar. Utan att vara särskilt roliga.

På min arbetsplats finns det människor från alla möjliga länder. Somliga har bott länge i Sverige, andra en kortare tid. Och så finns det vanliga svenskar, förstås. Följande utspelade sig sent en natt när jag hade dragit mig tillbaka till mina rum. En svensk man ställde en fråga till Mafalda, en kvinna ursprungligen från Mellanöstern.

– Mafalda, när ska du åka hem?
– På onsdag, som alla andra.
– Alltså, jag menar hem, hem, där du kommer ifrån.
– Vad menar du? Jag kom till Sverige när jag var 15 och det var för 30 år sedan. Sverige är mitt hem.

Efter ett tag kom samtalet in på sommarställen och Mafalda berättade att de köpt ett torp. Då fick svenske Kasper luft igen.

– Det lönar sig tydligen att köra svarttaxi.
– Du vet mycket väl att Hanan kör för Taxi Stockholm och vi jobbar båda heltid. Det är våra pengar vi köpt torpet för. Inte dina.

Som sagt, jag hörde inte samtalen själv men jag fick en IMG_0655helt annan bild av Kasper. Som jag tyckt var riktigt rolig och underhållande tidigare. Men som innerst inne visade sig vara en smygrasist.

Men som helhet var studieresan väldigt givande. Och rolig. Vi fick inblick i hur det fungerar bakom kulisserna på resmålen. Vara turister på riktigt med All Inclusive, till och med göra en utflykt och vandra  i en ravin. Åtta kilometer utför. Vilket gav rejäl träningsvärk i lårens bromsmuskler. Det tog ett par dagar innan jag gick nedför trappor obesvärat.
Ett extra plus: vädret visade sig från sin bästa sida; solen sken och det var närmare 30 i skuggan. Inte illa för att vara oktober.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tillbaka på min gata i stan

  1. Bloggblad skriver:

    Så trist när tråkiga sidor visar sig… Låter som skillnad mot vår körresa där alla var lika gulliga som vanligt mot varandra. Alltså, jag vet ju vem som kan komma med bitska kommentarer och håller mig lite ifrån… det finns alltid någon som retar sig på någon i alla grupper, men är man vuxen och omdömesgill kan man skärpa till sig och inte visa det.

  2. Lotta K. skriver:

    En kinesisk student, född i här i Kalifornien, berättade att någon frågat henne varifrån hon var. ”I was born here”, svarade hon. Det var inget bra svar tyckte frågaren, så han förtydligade: ”I mean where are you from, before you were born?”.

  3. Irene skriver:

    Ju äldre jag blir desto mindre förstår jag mig på människor. Suck.

  4. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Jag misstänker att körmedlemmar är mer städade än män 35-45 år gamla i grupp. Och att det inte dricks lika mycket.

    @Lotta K: En kille som heter Ali var på arbetsintervju och fick frågan: Och var kommer du ifrån? Från Jordbro, blev det ärliga svaret. Och intervjuaren blev först förvånad, men insåg det korkade i frågan.

    @Irene: Samma här

  5. Ullrika skriver:

    Det är inte bara i sociala medier mänskor visar sina värsta sidor tydligen. Å så gissar jag att det blir samma sak bakom tangentbordet hos somliga som när de ”släpper loss med en öl” med kollegor. Men fy så ruttet. Det är synd om mänskorna.

    ps. hittade hit via krokiga vägar. nu ska jag snoka vidare lite! det enkla faktum att du har virrvarr som bakgrund gör mig otroligt nyfiken 🙂

Kommentera

