Mest för syns skull

Några veckor innan Tvåan skulle födas kom Svärmor till oss i Dalarna. Hon skulle ta hand om Ettan när det var dags för förlossning. Men så blev det inte. Året var 1974 och Svärmor hade hunnit bli 53 år. Det vill säga på det stadiet i livet då armarna är för korta när man ska läsa. Dessutom var hon närsynt. Så alldeles innan hon kom till oss hade hon skaffat sig progressiva glasögon.

Redan första dagen gick det på tok. Vi skulle ta en sväng runt Grönland. Ja, kvarteret i Malungs centrum heter så. Svärmor gick före ut ur huset. Porten låg ett trappsteg upp från gatunivån och när hon skulle ta ett kliv ner på trottoaren missbedömde hon nivåskillnaden totalt. Och stod på öronen och slog sig rejält. Allt för att brytningen i nedre delen av glasögonglasen förvred synintrycket.

Nu är jag själv där, men tio år äldre än Svärmor var 1974. När vi var i Florida insåg jag bilkörning inte var något för mig, så illa som jag såg även på håll. Därför har jag investerat i ett par progressiva brillor. Lockad av erbjudandet ”Köp ett par glasögon så ingår ett par extra plus ett par att ge bort”. Plus att synundersökning ingår. Det låter gentilt men innan man är klar har det gått på 15000. Men det är jag värd. Även om jag uppnått den ålder då man redan sett det mesta.

Idag hämtade jag ut mina progressiva och bestämde mig för att ha på mig dem när jag promenerade hem från butiken. Jag höll ut i 50 meter, sen åkte glasögonen ner i sitt fodral. När jag bröt benet för halvannat år sedan la jag mig till med vanan att hålla ögonen på underlaget. Allt för parera ojämnheter. Och titta ner i marken med progressiva glasögon på näsan är inte alls optimalt. Jag tänkte på Svärmor och vill absolut inte göra om hennes vurpa.

burberry-2201

Så här ser de ut. Lägg märke till hur glasögonbågarna har växt bara på några år. Mina gamla läsglasögon ser fånigt små ut i jämförelse.

Och hur gick det med hjälpen från Svärmor? Tvåan envisades med att hålla sig kvar i magen alldeles för länge. När jag passerat tre veckor över tiden behagade hon att se dagens ljus. Men då hade Svärmors ledighet redan tagit slut och hon var tvungen att åka tillbaka till stan. Så Maken och Ettan fick klara sig på egen hand.

Vilket inte gick så bra. Alltså med Makens högerhand. Han brännskadade sig ordenligt. Men det är en annan historia.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mest för syns skull

  1. Fia skriver:

    Jag tror att det är stor skillnad på de progressiva glasögonen på 70-talet och de nuvarande. På 70-talet var det ju en liten ruta med en infälld lins som hade en annan brytningsgrad än det stora glaset. Då såg glasögonbäraren bara skarpt på nära håll när blicken riktades mot rutan, och i det övriga glaset var det skarpt på långt håll. Den stora skillnaden för ögat gjorde att många blev trötta i ögonen, kände att marken gungade, blev störda av skarvarna på glasytan och kunde bli yra eller få ont i huvudet. De nya glasen är behagligare eftersom det inte är skarpa kanter, så den gungande känslan och yrseln kanske inte är lika stort problem längre.
    Men jag vet att det fortfarande är en obehaglig upplevelse för personer som är mycket närsynta, troligen på grund av att det blir väldigt smala synfält med läsglas.
    Dina glasögonbågar var väldigt snygga!

  2. Gubben skriver:

    Slängde mina progressiva. Efter en vecka hade jag tröttnat på att vrida runt huvudet för att fokusera rätt ställe på tidningssidan och gick tillbaka till mina gamla glas.
    Nu blir det bifokaler – om de säljer sådana nuförtiden 🙂

  3. frktjatlund skriver:

    @Fia: Du Har säkert rätt. Glasen är bättre nu, men jag har fortfarande inte vant mig vid att ha brillorna på mig utomhus.

    @Gubben: Om de inte säljs längre får du väl göra som Benjamin Franklin.

Kommentera

