recept.nu

Dottern, även kallad Tvåan, tycker att jag ska ta upp tråden från 80-talet när min bästa vän och jag skissade på hur vi skulle skriva böcker. Inte något som skulle rendera ett Nobelpris utan mer ge mat för dagen.

På den tiden läste kvinns oftast inte deckare som underhållning. Nej, det var mer usla kärleksromaner som gällde. Själv var jag tvungen att läsa dem på engelska för att stå ut. Jag har åtskilliga alster av Catherine Cookson på mitt samvete. Kompisen gillade Barbara Cartland, men hennes böcker var mer än vad jag klarade av. Till och med på engelska.

Syrran och Morsan läste Harlequinromaner, som de skickade vidare till Tvåan och hon slukade dem fortare än kvickt. Inför en semester fick hon en hel papperskasse full och det gick åt ett par, tre stycken per dag.

Och låt mig presentera Dotterns grundrecept på en god Harelquin:
– man och kvinna träffas
– han är en skitstövel (notorious) tycker hon
– missförstånd uppstår, syster/kusin misstas för älskarinna
– missuppfattningen klaras ut
– han tar ner månen åt henne för att vinna hennes hjärta
– hon kapitulerar

Och därmed har jag något att fylla ut tiden med om 19 månader. Klämma in handling mellan ingredienserna. Gärna med exotiska och erotiska kryddor. Då kanske pensionen räcker lite bättre och längre.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till recept.nu

  1. Bloggblad skriver:

    Det var lite variation mot Starlet, som jag inte fick köpa men läste hos kompisar. Där var det blond flicka som blir kär i mörk pojke, som sen gör nåt som inte är bra. Då finns en blond pojke i bakgrunden, som inser att han inte alls är kär i sin mörka flickvän, utan i den blonda, vilken mot slutet förstår att den mörka inte är nåt att ha, fjällen faller från hennes ögon och de två blonda förenas i en kyss.
    Eftersom tidningen var i svartvitt fanns inga variationer på hår eller hudfärg. Jag fattade väldigt snabbt att svarthåriga pojkar var obra.

    Jag läste enormt mycket böcker som barn och tonåring, men har aldrig läst vare sig Cartland eller Halequin konstigt nog. Vet inte varför, mamma censurerade inte böckerna, bara veckotidningar och Starletaktiga tidningar.

    Aldrig kände jag längtan att läsa på engelska eller tyska, men blev ju ändå tvungen till det längre fram (skvallra inte för nån att jag bara läste ett par kapitel på tyska av Mann och Kafka, och resten på svenska.)

  2. Tfn skriver:

    Oh så spännande, detta ror du säkert iland med! Det finns lite mer i Harlequinreceptet (har haft liknande planer som du) bl a är huvudpersonen oftast föräldralös, uppvuxen hos äldre släktingar och mellan raderna frigid (vilket hon förstås blir befriad ifrån med hjältens hjälp i slutet). Hon förälskar sig i fel man naturligtvis (innan alla missförstånd rätats ut) och är helt omedveten om sin skönhet. Typ ”hon anade inte hur den smaragdgröna klänningen framhävde mer än den dolde av den smäckra ungflickskroppen”. Man får hoppas att de har bättre översättare nu hihi.

  3. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: När jag var i bokslukarålder läste jag Cherry Ames-böcker och en förfärlig massa Allersromaner. Styvfadern var revisor åt Allersförlaget så vi hade fri tillgång. Syrran gillade Starlet, själv var jag kallsinnig. Samma med Kittyböckerna, som andra tjejer plöjde.

    @Tfn: Din beskrivning låter som ett första utkast till Cooksons The Dwelling place. Fattig, hemlös flicka möter rik adelsman.

  4. Bloggblad skriver:

    Öht älskade jag allt som var förbjudet i min barndom. Och det var mycket. Efter ett par glas vin (som inte bara var förbjudet utan FÖRBJUDET) kan jag erkänna att jag fortfarande älskar allt som var förbjudet förr.

  5. Långkoftan fd kollega skriver:

    Jag säger bara; Do it!

Kommentera

