Hårklyverier

musche

”Inte ska man odla det i ansiktet, som växer vilt i röven” tänkte jag när jag kom tillbaka till jobbet efter semestern. Det var min brorsa som kommenterade folks ansiktsbehåring, trots att han själv alltid har haft en rejäl mustasch. I stil med Stalins.

För jag slogs av att nästan alla män på jobbet låtit skägget växa så det knakar under sommaren. Inte alltid med ett lyckat resultat om ni frågar mig. Och några av dem kan inte låta bli att pilla på skäggväxten. Hela tiden. Nästan lika irriterande som när de sitter och hoppar med benet under sammanträden.

Själv för jag krig mot min mustasch. Som tur är har den bleknat och grånat med åren, precis som håret och ögonbrynen så det räcker med att jag tar fram pincetten lite då och då och rycker bort de strån som letat ut över överläppen.

Men det finns andra, som är betydligt aggressivare mot sin behåring. En av mina kvinnliga arbetskamrater t vaxar bort allt hår – och då menar jag verkligen allt utom huvudhåret – en gång i kvartalet. Men å andra sidan går hon till frissan betydligt oftare än jag. Plus att hon lägger en massa pengar på nagelbehandlingar.

Efter att ha jobbat bara en vecka känns det som det var evigheter sen jag var ledig. Semestrar bleknar snabbt när man är tillbaka i vardagen. Då är det tur att jag har lite avbrott att se fram emot.

Om knappa två veckor ska min avdelning åka iväg på en kombinerad konferens och studieresa. Få se på plats några av företagets produkter. Och platsen i fråga är Kreta. Ytterligare en månad framåt i tiden ska jag till Köpenhamn och lära mig ett och annat. Hoppas både jag och företaget. Det blir bara en kortis på två dagar. Och i december åker Maken och jag till Spanien. Med det angenäma uppdraget att bestämma kakel, köksluckor, golvmaterial och väggfärger till vårt ”lantställe”.

En utflykt i månaden! Så skulle en alltid ha det.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hårklyverier

  1. Irene skriver:

    Ja tänk så snabbt man är tillbaka i vardagen. Men med så många inplanerade trevligheter ska väl hösten gå som en dans!

  2. Bloggblad skriver:

    Pillandet med skäggväxt har förundrat mig många gånger. Jag brukar fråga maken var han hade fingrarna under sin skägglösa tid. Men…jag vet ju hur lätt jag sliter och drar i enstaka strån under hakan om jag inte har en pincett till hands.

    Jag kände mig rätt lyxig med två resor så tätt inpå varandra, nästan i tjänsten, men nu är det inget inbokat i resväg, och faktiskt njuter jag av det med. Jag har under de senaste två månaderna haft mer program än jag orkat med. Det är väl därför jag halvligger i soffan och hostar och sover…

  3. frktjatlund skriver:

    @Irene: Och nu är det bara dagar kvar till Kretaresan…

    @Bloggblad: Man får portionera ut aktiviteterna. Endera dagen är man där och tycker att det kör ihop sig om man ska till tandläkaren och frissan samma vecka.

Kommentera

