Diverse iakttagelser over here

 

Slappa dörrhandtag
Förr i världen fanns det knappt dörrhandtag i US. Som jag minns det. Överallt öppnades dörrarna med vridbara dörrknoppar. Och redan då tänkte jag: hur fungerar det för äldre och handikappade?

Nu har jag mest sett handtag på dörrarna. De har äntligen lärt sig, tänkte jag först. Tills jag skulle öppna min första dörr med handtag. Med händerna fulla med frukost. Jag gjorde som jag brukar: hoppades på att dörren gick utåt och tryckte ner handtaget med armbågen.Det funkade inte alls. Visserligen gick dörren utåt, med det räckte inte med en armbågstryckning. Nej, handtaget behövde tryckas till ordentligt, i hela 90 grader innan dörren öppnades.

Först trodde att man inte monterar prylarna, som man skulle. Men så verkar inte vara fallet. Alla dörrtrycken har fungerat så samma sätt.

Låga toalettstolar
Amerikanska toastolar är extremt låga. Nästan så att det är knepigt att komma upp ibland. Och det får mig att undra hur elderly people fixar det.

Men å andra sidan är sängarna desto högre i jämförelse med hemmavid. Så det kanske jämnar ut sig.

Luftkonditionering
AC är ett måste i Floridas fuktiga värme. Och hittills har motellen haft utanpåliggande aggregat. Av varierande kvalitet. Framför allt när det gäller ljudnivå. Ett par ställen har de varit ganska hyfsade, men i regel har de bullrat ganska ordentligt.

För tillfället bor vi på ett ställe där luftkonditioneringen låter som ett som ett reaplan. I kraftig konkurrens av kylskåpet som i sin tur låter som en centrifugerande tvättmaskin.

Bilen
Vår hyrbil saknar instruktionsbok och vi har ännu inte kommit underfund med varför larmet startar så fort dörren låses upp. Och inte slutar tuta förrän bilen startats. Ändå sitter Maken 10-15 minuter varje gång och försöker klicka sig igenom alla knappar och menyer.

Därför skäms vi lite när vi ska in i bilen. Men det är fortfarande hälften av hyrtiden kvar. Vem vet, lagom till det är dags att lämna tillbaka fordonet är problemet löst.

TV-reklam
Huvva! vad dålig de lokala reklaminslagen är. Fortfarande. Har de inte lärt sig något på alla dessa år. Begagnade bilföretagare och möbelhandlare står och skriker sina ut budskap. Gärna i sällskap av hela familjen. Stackars barn, som inte kan försvara sig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Diverse iakttagelser over here

  1. Fia skriver:

    Vad roligt det var att läsa reseskildringarna! Jag väntar med spänning på fortsättningen!

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Hi hi hi, ska bli kul att höra om ni knäcker nöten med billarmet.
    Jag har inte koll på om ni är på resande fot fortfarande, men om det är så, vore det roligt att veta om maken skickar fram dig för att fråga om larmet när ni lämnar tillbaka bilen.

  3. Lotta K. skriver:

    Det är roligt att höra vad du tycker om mitt nya hemland! Ang bilen: är det larmet eller varningsljud för någon av dörrarna är öppen? Alt för att någon inte har bälte på sig än?

  4. Lotta K. skriver:

    Förresten: det kan ha med fjärrkontrollen att göra. Prova att trycka en gång till på öppna knappen.

  5. frktjatlund skriver:

    @Fia: Tack! Jag ska göra vad jag kan.
    @Långkoftan: Då tänker jag protestera. Så mycket som jag blir framskickad för att ställa dumma frågor så finns det gränser.
    @Lotta K: Misstänker att det har med fjärrkontrollen att göra. Problemet är att vi aldrig fick någon, trots att vi efterfrågade en. Men det var lite kaotiskt vid utlämningen.

Kommentera

