Turistens klagan

Nu har vi gjort det man ska på Florida Keys, till och med suttit på Sunset pier i Key West i solnedgången. Trots att den var ganska medioker. Solnedgången, alltså. Så här års ligger en ö i vägen för att man ska se solen gå ner i havet och dessutom var det rätt molnigt. Vi åt räkor och drack kalifornisk chardonnay till. Som man serverade i plastglas. Och ölen dricks direkt ur flaskan. Så ociviliserat!

Tur att man har åldern inne så man slipper rumla runt med berusade amerikaner på semestern. Och bära färgglada men fåniga t-tröjor med texten ”Bar hopping – Key West”. Det räckte med en drink på Sloppy Joe’s och så var gamlingarna nöjda och vi kunde leta oss tillbaka till motellet.

Nu har vi lämnat the Key och åkt till Floridas västkust och Everglades. Makens plan var att åka i träskmarkerna på en sådan där båt med en stor fläkt i aktern. Men vi får se hur det blir med den saken. Vi har prickat in the hurricane season och det kan åska, blixtra och regna rejält. Som det gjorde ett par timmar i eftermiddag.

På restaurangerna här i träskmarkerna finns alligator på menyn. Jag tänker inte beställa, möjligen smaka. Maken tog en mixad tallrik till middag, dock ingen alligator, men några grodlår. Jag smakade en tugga med köttet var ganska smaklöst.

Om jag ska oroa mig för något så är det pengafrågan. Idag när vi skulle tanka blev båda mina kort nobbade, trots att jag vet att pengar och kredit finns. Det blev till att betala med kontanter.

Och jag som inte längre har någon mamma som kan telegrafera pengar till mig. Som hon kunde 1967 när jag hade gjort av med allt på språkresan i Hastings. Mamma finns inte längre och jag undrar om telegraferingsmöjligheten fortfarande existerar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

