Ladda batterier

Jag är inte särskilt tekniskt begåvad. Som man kanske skulle kunna tro med tanke på mitt jobb. Strax innan jag gick på semester fick vi varsin extern disk, som vi skulle installera egna testmiljöer på. Uj, uj,uj tänkte jag. Det här är inte riktigt min grej. Och jag såg alla meddelanden, som jag skulle behöva ta ställning till.

Inte blev det bättre av att min skrivbordsgranne fick jätteproblem redan på steg ett. Och hon är verkligen duktig. Hennes dator vägrade att starta annat än i felsäkert läge, så det var bara att formatera hårddisken och installera om allt. Hon hade att göra halvannan dag innan hon var klar.

Nu på resan har jag inte med mig laptopen utan nöjer mig med mobil och platta. För att kunna skriva lättare, tog jag med mig tangentbordet som jag bara använt ett par gånger. Men vad händer när jag kopplar in det via blåtand? Nada, det är stendött.

Vad är detta? Jag som trodde att tangentbordet levde på luft. Inte visste jag att det krävde strömming. Måste man byta batterier, eller? Och var sitter de i så fall?

– Det kanske måste laddas? föreslog Maken. Och visst hade han rätt. Alldeles bredvid på/av-knappen finns ett litet uttag.
– Bra, tänkte jag. Då är det bara trycka i laddsladden.

Men det var inte så bara. För trots att tangentbordet är till en iPad, så passar inte plattans laddare i uttaget. Nej, det krävs andra doningar. Tur i oturen är att Maken har en android-mobil och den sladden passade.

Jag är inte bara tekniskt obegåvad, jag har tappat takten i läsandet. Eller om det handlar om koncentrationssvårigheter. Hittills har jag bara klämt två böcker. Börjat på en tredje trenne gånger. Den ena färdiglästa var senaste i Damernas detektivbyrå. Så lättläst att den läser sig själv. Den andra var All inclusive. Också lättläst, men jag begrep inte riktigt slutet.

Nu gör jag fjärde försöket med Sanningen om fallet Harry Quebert. I skuggan av kokospalmer vid hotellpoolen i Key West.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ladda batterier

  1. tantaugusta skriver:

    Harry är otroligt bra, enjoy!

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Hej, jag tycker att du, som läser mer/oftare än mig, ska ta till dig Babbens lästips som hon beskrev så bra i ett radioprogram i söndags. De sammanfattar det så här:

    Alla som gillar att läsa kan läsa författaren John Berger, han passar alla! Det tycker åtminstone komikern Babben Larsson. Berger är hennes favoritförfattare, men hans böcker ges inte längre ut i Sverige. Därför gör man bäst i att gå till närmsta bibliotek och kolla hyllorna. Enligt Babben håller John Berger nobelprisklass, och hans bästa bok är Till Bröllopet.

    Jag väntar med spänning på din recension.

  3. frktjatlund skriver:

    @tantaugusta: Jag lovar att göra ett nytt försök.
    @Långkoftan: Tack för tipset. Jag gick in på bibblans hemsida, men hans böcker finns inte som e-böcker. Så jag får ge mig till tåls tills jag är tillbaka i stan.

Kommentera

