Dagens teori

På jobbet har vi något som kallas för 1to1, alltså ett kortare samtal öga mot öga med chef/arbetsledare. Mitt senaste ägde rum härom veckan och det var scrum master och jag som talades vid. En fråga var hur jag uppfattade mig själv på en skala. I ena änden fanns personligheten som frågade andra om hjälp meddetsamma när de stötte på patrull, i andra änden den som satt och pulade på egen hand alldeles för länge utan att fråga andra.

Nå, var tyckte jag att jag befann mig? Självklart i mitten, som en alldeles lagom medarbetare, sa jag utan att blinka. Men jag har funderat på saken sedan desss och dragit slutsatsen att jag försöker alldeles för lite själv innan jag frågar andra. För i regel har dem jag frågar inte heller en susning och jag blir i alla fall tvungen att lösa problemet på egen hand.

Nu över till min teori. Som gäller konsumtion. Tänk er en skala liknande ovanstående. I ena änden finns ”Vill ha”, i den andra ”Behöver”.

Mina tonåriga barnbarn befinner sig alla gånger väldigt långt ut till vänster, alltså motiveras av det de vill ha eftersom de i regel redan har de mesta de behöver. Själv håller jag mig mer och mer åt andra hållet. Jag har redan det mesta jag tycker att jag behöver och därför kommer det sällan någon köpsignal.

”Du saknar drömmar” säger Maken, som inte har några problem att konsumera. Det är möjligt, men varför lägga ut pengar på konstgjorda behov?

Eller så är min inställning åldersrelaterad. Ju äldre man blir desto mindre vill ha. Och eftersom de flesta behov redan är tillfredsställda blir det färre och färre nyinköp.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens teori

  1. cruella skriver:

    Som Nina Björk skulle ha sagt: Skitdrömmar! Såna klarar vi oss utan. (Även om jag numera tycker NB är en moraltant.)

  2. Irene skriver:

    Och inte vill man väl lämna en massa skräp efter sig, som andra måste röja i. Så det gäller att inte samla på sig!

  3. Bloggblad skriver:

    Njae… när det gäller kläder har jag svårt att få nog. Jag skyller på min barndom med idel fådda kläder. Och sen är jag lite förtjust i apparater… kameror, inspelningsmanicker och sånt…
    Maken däremot behöver INGA kläder. Allt duger som han har. Ett litet hål gör väl inget? Däremot behöver hans båt en massa saker. Krävande fordon, det där!

  4. frktjatlund skriver:

    @cruella: Och jag är också beredd att hålla med.
    @Irene: Jag tänker inte på dödsstädning. Inte ännu och jag har alltid varit duktig på att slänga.
    @Bloggblad: Maken behöver alltid saker; han är omättlig. Speciellt när det gäller tekniska prylar. Själv är jag väldigt billig i drift. Om jag får säga det själv.

Kommentera

