Det rullar på

Hälsa
Bipacksedlar till mediciner är ingen rolig läsning. En kan bli hypokondriker för mindre. Som om det inte räckte med hur en känner sig utan att ha medicinerat det minsta.

Idag var jag hos doktorn, som skulle meddela dom i blodtrycksmålet. Det blev medicin, trots att jag fått ner trycket en del. Och gått ner några kilo. Plus varit nykter och blek i nästan en månad. Dessutom var alla labbresultat på topp, det vill säga utan anmärkning. Men domaren tyckte att trycket var lite väl svajigt åt det högre hållet så det var nog bra med en liten dos, trots allt.

Men jag fattar inte varför en medicin mot högt blodtryck ska ge ungefär samma symtom, som det höga blodtrycket. Enlig medföljande information. Mycket vanliga biverkningar: Dimsyn, yrsel och kraftlöshet. Är det inte dessa yttringar jag redan har? Av det höga trycket? Va?

Och mindre vanliga: Förvirring, nervositet, rodnad, öronsusningar, muskelkramp, halsbränna, svettning, klåda, håravfall. I have them all, already. Sömnighet, sömnsvårigheter låter däremot som rena motsägelser. Eller ska det tolkas som att en blir ofantligt trött utan att kunna sova?

Värsta biverkningarna är nog ändå hjärtattack eller stroke. Jag som trodde att det var de största farorna en utsatte sig för med att gå runt med högt blodtryck. Impotens finns också med i listan, men det ser jag som ett mindre bekymmer i sammanhanget. Åtminstone för mig personligen.

Huslighet
Igår gjorde jag om två helt vanliga underlakan till dra-på-lakan. Första lakanet tog flera timmar att få till. Mycket beroende på att saker försvinner oförklarligt och jag får ägna en massa tid åt att leta. Den här gången var asken med knappnålar puts väck. Jag vet att jag tog fram den för några veckor sedan för att nåla fast en tapetbit på väggen i vardagsrummet. Bara för att se hur den tog sig ut. Tapeten alltså. Knappnålarna lät jag ligga kvar i sin ask.

Men asken låg inte kvar på sybordet. Jag letade på alla tänkbara och otänkbara ställen utan resultat. Så jag fick hålla tillgodo med de två stackars nålar, som satt i tapetbiten. Den försvunna knappnålsasken har varit i min ägo i 25 år. Minst. Och kostade hela 33 kr, när det begav sig. Prislappen var nämligen omöjlig att få bort.

Husköp
Vi fantiserar vidare om att förverkliga bostadsköp. Ett låneinstitut har gett oss lånelöfte och vi har fått diverse förslag från ett par mäklare. Och om vi räknar rätt på ekonomin skulle det inte vara en omöjlighet att slå till på något intressant alternativ.

Och det ställer semesterplaner på huvudet. Kanhända blir det en tur till södra Europa istället för södra USA. Inte mig emot.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Det rullar på

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Händigt av dig att tillverka drapålakan även om de finns att köpa. Jag gör likadant, varför kasta fungerande saker som med lite ändring får en ny funktion.
    Det låter spännande med husköpet, jag väntar med spänning på fortsättningen.
    Ta hand om dig och blodtrycket!

  2. Bloggblad skriver:

    Just så många konstiga biverkningar, värre än vad själva blodfetterna kunde åstadkomma, var det som fick mig att på allvar ta tag i hälsan och matslarvet. Låter som om de där medicinerna är släkt. Jag blev i alla fall av med de höga fetterna. Inte ens bankkontot är fett längre eftersom jag fått köpa helt ny uppsättning med kläder…

  3. Lillan i Cornwall skriver:

    Jag tar också medicin for hogt blodtryck sedan maj månad. Tabletterna jag fick till att borja med gav mig bl.a. svullna fotter (lite grann) så jag fick ny medicin, som jag tagit sedan forra veckan. Hitintills har jag haft känningar av hjärtklappning, trotthet och ängslan. Det är bara 3 symtom som finns med på listan over biverkningar, det kommer säkert flera. 😦

    Lillan i Cornwall

  4. Irene skriver:

    Husplaner, spännande! Vet inte varför jag tänkt på dig som den absoluta lägenhetsinnehavaren. Jag ser fram emot fortsättningen.

  5. Fia skriver:

    Det är lite läskigt att många mediciner ger en rad obehagliga biverkningar. Det händer ju att patienter plågas av biverkningarna och får nya mediciner som ska motverka dem, och så kan det bli en riktigt ond cirkel. Jag minns att min pappa var uppe i sjutton olika tabletter per dag, och allt hade startat med en hjärtmedicin. En läkare tyckte att det var helt galet, och lade in min pappa för övervakning några dagar medan de tog bort precis alla mediciner och började på ny kula där de bara skulle åtgärda själva hjärtproblemet.

  6. Irene skriver:

    Har du slutat blogga? Du ligger kvar på min favoritlista men kanske är det dags att ta bort?

  7. Fia skriver:

    Jag saknar uppdateringar här hos dig! Har läst din blogg i så många år, och saknar dina härliga inlägg.

Kommentera

