Fria tyglar

På mitt förra jobb fanns det många 55+kvinnor och flera ännu äldre än så. Och medan de närmade sig pensionen kunde det inträffa oväntade händelser. Saker som ställde alla framtidplaner på huvudet. Makar fick stroke eller hjärtinfarkter. En trodde att hon själv höll på att få en infarkt, men det visade sig vara aggressiv lungcancer. Ytterligare en fick dödlig cancer i bukspottkörteln. En tredje föll ihop på första semesterdagen och dog där hon stod. Bara för att nämna några.

Med sådana historier i bakhuvudet är det svårt att hålla fantasin i schack. Är det verkligen värt att jobba 24 månader till? Bara för att få lite mer slantar i pension? När man inte har en aning om vad framtiden för med sig. Speciellt inte när blodtrycket gör en lite betryckt.

Så jag bostadsknarkade lite på lägenheter och radhus vid Medelhavet. Bara för att muntra upp mig en smula. Jag skulle verkligen inte ha något emot att bo någonstans där det går att vara utomhus mer än på våra breddgrader. Och där inte vintrarna är så förbaskat långa och mörka.

Ja, jag gick så långt att jag kontaktade en mäklare och några långivare för att sondera terrängen. Om det över huvud taget finns en möjlighet att förverkliga det hela ekonomiskt. För det kan aldrig skada att fantisera.

Annars har vi blivit med bil. Det är Makens kusin, som behöver någon som vittjar brevlådan utanför villan medan han och familjen är på semester. Och denne lådtömmare ska inte ha onda avsikter. Därför fick Maken uppdraget och för att kunna utföra tjänsten under tre veckor fick vi låna en av kusinens bilar.

Och vad gör vi när vi blivit bilburna? Passar på att inspektera Ettans ägor. Han och frun har ett sommarställe i Roslagen och det var ett tag sedan vi var där. Vi har till exempel inte sett deras gäststuga, som de byggde förra sommaren. Nu hade vi tillfälle att sova där och stugan fick klart godkänt.

En söndag med regnskurar, vad gör man då? Om man har tillgång till bil åker man tillsammans med otaliga andra till Ikea. Och handlar småprylar för att fixa lite bättre ordning i kökslådorna. Innan man vet ordet av visar siffrorna på kassan vid självskanningen på 819 kr. Trots att ingenting vi plockade på oss kostade mer än 49 kr. Trodde vi.

Men en tidigare investering krävde ytterligare utgifter. Våra bäddmadrasser såg inte så fräscha ut. Åtta år sätter sina spår och Maken har länge önskat sig nya. Jag har tyckt att det räckt med en tvätt av fodralen. Problemet är bara att vi inte har tillgång till en tillräckligt stor tvättmaskin.

För några veckor sedan fick Maken sin vilja igenom. Vi köpte nya madrasser. Okej, jag håller med om att det var ett lyft för sömnen och sovrummet. Utom på en punkt: de nya madrasserna ligger inte still på underlaget och underlakanen ligger inte still på madrasserna.

Efter några timmar har Maken snott runt i sin säng så att han ligger direkt på bäddmadrassen. Lakanet ligger ihopsnurrat bredvid. Och så kan vi inte ha det. Därför inhandlades två dra-på-lakan idag. När jag tvättat och hängt upp dem på garderobsdörrarna, dristade jag mig till att säga: ”Om de här lakanen fungerar bra, kan jag sy om de gamla. Det verkar inte vara någon större konst.”

Det skulle jag aldrig sagt. Maken tände direkt. ”Det är så typiskt dig. Varför kan du inte bara kasta dem?”

”Jo, det ska jag tala om: För att två av dem är alldeles nya. Och varför ska man kasta saker, när man kan fixa till dem? Tänk på jordens resurser. Speciellt när det gäller bomull.”
”Äsch, de enda resurser som du tänker på är dina egna.”

Som om det var något fel med det. Hushållning med den ena resursen skämmer väl inte den andra. Speciellt inte om man ska förverkliga fantasier.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fria tyglar

  1. Bloggblad skriver:

    Jag slutade skolan två år före pensionsåret. Dels för att jag var utless på nya påfund med dokumentation av varenda lektion m.m. Dels för att flera bekanta dog i förtid. Jag vill göra roliga saker medan jag orkar och ör frisk. Skit samma med extra rusingar på banken om jag inte orkar utnyttja dem. Jag njuter hejdlöst av att få göra vad jag vill – när jag vill. Inte en minut har jag ångrat mig. Men jag hade många diskussioner med maken (ekonom) om hur knapert vi skulle få det när vi båda går i pension. Skitsnack. Han har två år kvar, än har jag inte varit vare sig hungrig eller utan kläder (mer än i fredags i båten när han trodde att högen med badkläder var sorterad tvätt och inte tog med den).

  2. Bloggblad skriver:

    Tusingar på vanken…. Usch vad slarvigt det blir på paddan.

  3. Fia skriver:

    Har du möjlighet kanske du ska fundera över att gå i pension lite tidigare. Precis som du säger gäller det att njuta av livet och leva i nuet. Det är troligen inte så många som har ångrat beslutet att ta pension ett eller ett par år innan 65.

  4. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Jag kan också tänka mig roligare saker att göra än att jobba. Även om mitt jobb är roligt, utvecklande och lärorikt. Min egen pension är inte så oäven, men Makens är inte så imponerande. Så vi borde nog gneta på så länge som möjligt. Om han ska klara sig utan mitt bistånd.

    @Fia: Nej, det är väl som det där med barn och jobb. ”Jag önskar att jag hade jobbat mer när barnen var små” har man nog aldrig hört någon yttra på sin ålderdom.

Kommentera

