Dags att ta itu med ett och annat – inklusive bloggandet

Säga vad man vill om Maken, men när det gäller konsumtion är han oslagbar. Speciellt av tekniska prylar. Till och med hälsoproblem är en självklar orsak till inköp.

När hans arbetsgivare kallade till hälsokontroll gick han till läkaren med förväntningar. Inte på beröm utan snarare tvärtom, med tanke på vikten. Alltså övervikten. De förväntningarna infriades med råge. För det var inte bara vikten som gick i taket utan även blodtrycket.

– Det blir utredning på det här, sa läkaren. Du får komma tillbaka, så vi kan koppla på mätutrustning och kartlägga hur trycket är under ett helt dygn. Mätningarna kommer att göras automatiskt två gånger i timmen.

Men en otålig man föregriper gärna den typen av analyser. Särskilt om det ger tillfälle till shopping. Så han investerade i en blodtrycksmätare, som fungerar ihop med en app på iPaden. Och mycket riktigt, alla mätningar med den nya manicken bekräftade att trycket var på fel sida om 140/90.

– Du borde också kolla, sa Maken till mig. När har ni hälsokotroller på ditt jobb?
– Vet inte, jag har inte frågat.
– När var du senast på en?
– För ett par år sedan, tror jag. Men jag har alltid haft lågt blodtryck.
– Då mäter vi på dig, när vi ändå har investerat i en apparat.

Jag försökte protestera, men förgäves. Manschetten åkte på och mätningen startade. Jäklar i min lilla låda vad det klämde om överarmen. Det var riktigt obehagligt, för att inte säga att det gjorde ont. Och inte nog med det, jag hade betydligt högre blodtryck än Maken. Nog för att jag känt mig tröttare och yrsligare de senaste månaderna utan att fatta orsaken. Och högt blodtryck var det sista jag skulle ha tänkt på.

Det var inte alls roligt. Att ha gått från lågtryck till högtryck på ett par år. Jag som trott att jag skulle tillhöra de friska fetknopparna, som inte drabbas av fellevnadssjukdomar. Men inte heller det klarade jag mig ifrån.

Då är det bara att ta tjuren vid hornen. Och påverka det som går att påverkas. Åtgärd nummer ett: ingen alkohol. Nummer två: diet. Och nummer tre: Återuppta gåendet, minst 8 km per dag. Åtgärder som jag vidtagit i tio dagar hittills. Alltid en början. I morgon har jag en tid på vårdcentralen och då får jag se vad domen blir.

Förresten stannade inte inköpen vid en blodtrycksmätare. Nu äger vi en våg vars resultat man kan koppla till blodtrycket och den visar tjusiga grafer över resultatet. Plus att man kan mäta aktivitetsnivån på sin personliga profil. Så nu vet jag att det är 5,7 km till jobbet och att jag håller en snitthastighet på 11 min/km. Vilket gör att jag förbränner drygt 400 kcal på 1 timme och fem minuter.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dags att ta itu med ett och annat – inklusive bloggandet

  1. Bloggblad skriver:

    Gå med stavar så blir det nästan dubbla antalet kalorier.
    Jag har också haft lågt blodtryck i hela mitt liv, så jag räknar kallt med att det hänger kvar. Maken däremot, som inte är överviktig (och inte heller skitviktig) har för högt. Fast han äter inte piller mot det.
    Det som fick mig att börja med 5:2-dieten var kolesterolet. Det onda. Läkaren sa att jag absolut måste ta medicin, men listan med biverkningar är längre än listan på sjukdomar man kan få av kolesterolet. Efter bara 4 månaders diet hade värdena sjunkit till normalt. Men mina matvanor är inte riktigt normala, så jag fortsätter med 5:2, fast det är nog mer 6,5:2,5 nu för att hålla vikten kvar. Jag har inte råd att byta ut ännu mer, och 15 kilo minus räcker för att jag ska känna mig normal.

    Lycka till! Och ska du dieta, så rekommenderar jag verkligen 5:2, jag har jättedålig karaktär om jag bara ”ska hålla igen”… då blir jag vrålhungrig. Men med 5:2 får jag ju äta normalt i mellandagarna. Och vill ju inte sabba viktnedgången då… så jag blir inte så sugen.

    Om du undrar så får jag inte nån royalty på att jag rekommenderar den… 🙂 Tyvärr.

    Apropå prylar… idag testade jag en makalös massagapparat som klarade både fram-och baksidan på axlarna… vill ha vill ha vill ha. Jag stod jättelänge och testade i affären (ingen såg mig) körde med den på mina söndergympade lår en stund också. Kanon! Ingen liten mesplutt som den lilla ”arm” jag har ärvt. Men jag köpte inte… däremot blev det en elektrisk fönsterskrapa…

  2. Evis skriver:

    Lustigt sammanträffande att läsa detta just som jag själv har 24-timmarsmätning. Jag har också alltid haft lågt blodtryck förr, men nu är det nog en kombination av övervikt och ständig smärta som jobbar på. Får se vad de säger när jag lämnar tillbaka apparaten imorgon.

  3. Irene skriver:

    Trevligt att du tagit itu med bloggandet igen, hoppas det inte är det som förorsakar förhöjt blodtryck! Tänk ändå, vad det finns i mackapär-väg, man kan inte bli annat än imponerad av uppfinningsrikedomen

  4. Bloggblad skriver:

    När min mamma sökte läkare för nån åkomma, vaddetnuvar, kollade läkaren blodtrycket – och spärrade upp ögonen och nästan skrek: Men människa! Ni är ju död!!! Han hade aldrig sett värre… Morsan gick det inte att skärra i första taget, så hon blev inte upprörd. Hon fick ligga och vila ett tag – men det var lika högt… Sen blev det starka mediciner, men inte tusan drog hon ner på tempot. Hon levde ytterligare 20 år.
    Jag ser nu att jag missade ett ord däruppe… ”har inte råd att byta ut mer kläder” ska det vara. Ett bekymmer som inte oroat mig, förstås, men… jag har inte råd att byta ut ännu mer.

  5. Långkoftan fd kollega skriver:

    Kul att du är igång igen, och ta hand om både dig och blodtrycket!

  6. frktjatlund skriver:

    @bloggblad: Stavar kan jag köra med på helgerna. Till vardags vill jag inte bli alltför svettig på väg till jobbet. För jag har inget lust att duscha och byta om. När det gäller diet har jag testat 5:2 och den passade inte mig så bra. Nu testar vi prenumeration på färdiglagad GI-mat för att se om det känns bättre.

    @Evis: Jag slapp 24-timmarsmätningen. När läkaren hörde att jag hade en egen mätare sa hon att jag skulle ta trycket morgon, middag, kväll några dagar fram till nästa besök. Då man ska också ska ha svaren på labb-proven.

    @Irene: Ja, och tänka sig att ”leksakerna” tydligen är tillförlitliga.

    @Långkoftan: Tack! Du kanske har lite råd och dåd att komma med, med dina kunskaper i ämnet.

  7. Bloggblad skriver:

    Färdiglagad GI-mat, låter lyxigt. Kan man nog bara få tag i i storstaden.
    Jag hade nog inte vågat mig på 5:2 om jag hade jobbat, tror lätt att jag ska tuppa av av hunger, vilket jag aldrig har gjort.

Kommentera

