Stockholms läns landsting har en hemsida, som heter Mina vårdkontakter. Det vet jag eftersom SLL oombett skickar sms till mig. Med engångskoder och uppgifter om att jag borde logga in eftersom jag har svar att hämta på sajten.
Det har pågått ett halvår med ett par sms i månaden. Hittills har jag ignorerat deras meddelanden, men i morse fick jag en påminnelse om att jag hade en läkartid på Trollbäckens vårdcentral kl 10:00. Och då fick jag nog. Författade därför ett mejl till landstinget.
Hej!
Jag får sms till min mobil från er. Idag kom en påminnelse om att jag har en tid på Trollbäckens vårdcentral. Varför skulle jag ha det? Jag är varken sjuk eller bor i närheten av den vårdcentralen. Är inte heller ansluten där. Ta bort mig ur ert register er, tack! Mobilnr: 0722-334455.
//Victoria Sannberg
Och fick följande svar med vändande mejl:
Hej!
Mest troligtvis har någon annan invånare registrerat fel mobilnummer vid bokning av tid och detta bör därför vara ett engångsfall. Mina vårdkontakter har av integritetsskäl inte möjlighet att ändra i de kontaktuppgifter som en invånare har angett efter att ha identifierat sig och loggat in i Mina vårdkontakter utan den andra invånaren kommer då att märka att de ej får sina påminnelser och ändra dessa själv till nästa gång.
Med vänlig hälsning
Robert
Det var det dummaste jag hört på länge! Ska jag behöva lida för att Landstinget har fel i sitt register? Borde inte jag som innehavare av mobilabonnemanget kunna stoppa sms:en? Det kan man ju på andra typer av tjänster. Dessutom har jag fått betala för deras meddelanden som anlänt när jag varit utomlands.
Nu är det dags för rättshaveristen i mig att ta strid för min integritet och mitt mobilabonnemang. Känner jag rent spontant!
På dom bara! Ge dom vad dom tål….
Instämmer! Nu får de skärpa sig!
Inser vad du kommer ägna din framtida fritid som pensionär åt. 🙂
Riktigt superdumt! Heja dig!
Hur har det gått med din strid mot SLL, väntar med spänning på en uppdatering!