Lucy Jordan

Nej, jag drömmer verkligen inte om att åka in i Paris i öppen bil with the warm wind in my hair. On the contrary. Öppna bilar är ett otyg och jag fattar inte vilket väder de är gjorda för. Igår hyrde vi en. Vädret var sprutfint, solen lös från en klar himmel och vinden lagom. Om man höll sig stilla i skuggan.

Det gjorde inte vi. Vi åkte motorväg och smala serpentinvägar i bergen. Eftersom jag tillhör de extremt solkänsliga fick jag bylta på mig långärmat. För att inte få nackspärr av fartvinden virade jag en sjal om halsen. Bilradion var bara att glömma i bruset. Och kände mig som en gnällig 90-åring.

– Jag förstår inte vitsen med en cabriolet, sa jag. När det finns bilar med AC. Eller värme om det skulle behövas. Men Maken är helt såld och en öppen bil är helt självklar på nästa semester. I tre hela veckor.

Jag har plöjt igenom Jo Nesbös Sonen. Och den var ungefär som hans böcker brukar vara: spännande, brutal med överraskande vändningar. En liten besvikelse var att den största vändningen avslöjades på första sidan. För den som har koll på namns ursprung.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lucy Jordan

  1. Bloggblad skriver:

    Jag hade en hel del emot Sandbergs Att föda ett barn i ganska många sidor, men eftersom jag köpt den, gav jag mig fanken på att ta mig igenom av ren snålhet. När jag upptäckte att det enorma flödet illustrerar alla enorma känslosvallningarn inom henne, så gav det plötsligt en hudlös känsla… rakt in i hennes innersta. Jag har skrivit om den i församlingsbladet där jag boktipsar varje gång. Ingen regelrätt recension, bara vad jag tycker som helhet. Jag började känna igen gamla kvinnor i släkten – jag själv kände inte igen mig i henne. Den blev mer lättläst allteftersom och i tredje delen var det inte alls så ihoprört. Den tredje var bäst.

    Ge den en chans till!

    Tyvärr kan jag inte komma till ro och läsa när jag reser. Jag vill titta och tänka – blir lite avundsjuk på alla som slukar böcker på stranden.

    På en föreläsning igår lärde jag mig att man faktiskt inte känner så starkt för det som läses på skärm, man tar inte till sig innehållet. Det var nån läsexpert som skriver i Vi läser och som stödde sig på undersökningar.

  2. Irene skriver:

    Cabbar är definitivt överreklamerade!

  3. frktjatlund skriver:

    @bloggblad: jag har också läst det där om läsning på bildskärm och det är kanske där skon klämmer med barnafödandet; jag tar inte till mig det jag läser

  4. frktjatlund skriver:

    @Irene: absolut!

  5. Lotta K. skriver:

    Man måste ha hatt, eller keps, snarare, som inte blåser av. Med skärm som skuggar ansiktet. Basebollkeps som kan dras åt där bak är bäst. Och en tunn skjorta knäppt hela vägen upp mot solen. Gärna siden.

    Vänliga hälsningar,

    vis av skadan

  6. frktjatlund skriver:

    @Lotta K: jag tar till mig tipset och funderar på om jag ska toppa kepsen med en sjalett. Så att den inte flyger iväg så lätt.

Kommentera

