So far

Barnbarnen åkte tillbaka till Spanien och nu är  också vi i samma land fast längre söderut. På ett lyxigt hotell på södra Gran Canaria. Med en imponerande poolanläggning, som fått till och med mig att bada.
Och vi har halvpension. Med buffé morgon och kväll. Men elastiska kjolen. Om det är positivt är svårt att avgöra.
Det är semester och för mig betyder det framför allt bokläsning. En före detta arbetskamrat rekommenderade Analfabeten som kunde räkna. Okej, den var lite underhållande men alldeles för raljerande och tramsig för min smak. 
så det är tur att jag antagligen inte behöver redogöra för vad jag tyckte om boken. 

Jag ger upp.det är tredje gången jag börjar på Kristina Sandbergs Att föda ett barn utan att fastna. Är det för att jag läser den på plattan? Eller på grund av berättartekniken? Meningarna är alldeles för långa och förvirrade att jag tappar tråden. Och sen har jag inte fattat tycke för huvudpersonen.

Tvåan föreslog När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka, föregångaren till Vi kom över havet. Som rent kronologiskt utspelar sig efter efterföljare. Den får klart godkänt även om jag tycker att efterföljaren var bättre.
Nu har jag kommit en bit in i Kjell Westös Vådan av att vara Skrake. Den är en ren fröjd att läsa. Eftersom han är finlands-svensk så dyker det upp gamla och svårbegripliga ord här och där. Som kännspaka, som jag av sammanhanget tolkar som välkända. Och han använder mitt adopterade ord halvannan. Dessutom folk flyttar in i dubbletter, både i Stockholm och Helsingfors.
WordPress och paddan samarbetar inte med mig. Saker jag skriver försvinner spårlöst. Här plitade jag ner en utläggning om vårt vanliga semestertjafs. Det försvann i cyberrymden. Vilket kanske var lika så bra. Hur som helst, det bekräftar att det var rätt att förhandsboka hotellen i Florida.
Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till So far

  1. Irene skriver:

    Upptäckte Westö via Sommar som han gjorde mycket intressant och bra. Hörde Hägring 38 som radioföljetong och läste den själv efteråt. Ska leta vidare i hans författarskap, tror där finns en del att fynda

  2. Cruella skriver:

    Westö Bästö! Fruktansvärt välskrivet, välberättat och historiskt intressant. Kännspak betyder karaktäristisk.

  3. frktjatlund skriver:

    @Irene: Jag upptäckte Hägring 38 när DN-prenumeranter fick den som e-bok. Fantastisk är ordet.

    @cruella: håller med och tack för kännspaka.

  4. Helena skriver:

    Hägring 38 är min favorit. Kännspak är någon/något som är lätt att känna igen, som sticker ut lite.
    Som Borg när han hade ponnysvans!

  5. Telefonissan skriver:

    Tackar för boktipsen som brukar matcha min smak väldigt nära. Så Westö blir det snart här då.
    Fast jag får medge att jag är hemskt nyfiken på det där med att boka hotellrum. Spännande musik: Vad har hänt!? En cliffhanger!

  6. frktjatlund skriver:

    @Helena: Jag gillar Westös sätt att få stadens utveckling att bli en av huvudpersonerna i sina böcker. Alltså de två jag läst. Även om jag inte är särskilt bekant med Helsingfors.

    @Telefonissan: Lycka till, jag tror inte att du kommer att bli besviken.

Kommentera

