Alla dessa dagar

Nej, jag är inte sjuk. Men det här med bloggandet är ungefär som träning; ju längre uppehåll, desto motigare är det att komma igång. Nu har det gått nästan tre veckor sen sist och jag ska försöka ta mig i kragen.

Jag gnetar på både hemma och på jobbet. Och skyller influensan på att jag åker allmänna kommunikationsmedel numera istället för att promenera till och från jobbet. Plus sitter i kontorslandskap istället för i eget rum. Då verkar det inte spela någon roll hur mycket man spritar och tvättar sina händer.

Som jag sagt tidigare, vore mitt jobb så mycket lättare om det inte fanns en massa användare. Men ibland är de en källa till glädje. Jag har ändrat innehållet i en rapport och ville att en av användarna skulle godkänna resultatet. Jo, det funkade att få listan på mejl eller på skärmen. Men att skriva ut gick inte alls. Konstigt, för när jag skrev ut på min närmaste skrivare gick det hur bra som helst.

Vi chattade via Lync under gårdagen utan att det printades så mycket som en sida. Idag gick jag upp en trappa till brukaren i fråga och kunde efter några minuter konstatera att skrivaren han skickade utskrifterna till hade drabbats av papperstrassel. Och vi blev lika glada båda två över att problemet var så pass lättlöst.

Nyheten om planet, som störtade i franska Alperna har väl knappast undgått någon. Svärdotterns lillasyster har varit i Barcelona senaste veckan. För att kolla på fotboll. Hon flög hem idag och skriver på fejan: ” Sjukt att jag först tänkte boka flyget tillbaka till Sverige med planet som kraschade…” med hashtaggen Gudärgod.

Min första illasinnade tanke var att, nu far du allt med osanning. Varför välja ett flyg med byte, när det finns billiga direktflyg? Men då tyckte Maken att jag var orättvis. Man kan få alldeles vansinniga förslag på flygsajterna. Resor på korta sträckor som är dygnslånga bara för att de är några kronor billigare.

Okej, hon kanske funderade över Germanwings. Men då har jag annat att störa mig på. Somliga kommentarer till exempel. En av kompisarna skriver: ” Ibland är de där uppe verkligen med oss…”. Den gudsuppfattningen delar jag verkligen inte. Varför dog två bebisar och ett gäng skolbarn? Var de mindre värda än Linda, som av någon anledning valde en annan flight?

Nej, i min värld beror den typen av olyckor på ”tid och oförutsedd händelse” och inget annat.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Alla dessa dagar

  1. Jan L skriver:

    Håller verkligen med!

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Hej igen, kul att du är tillbaka!

  3. Bloggblad skriver:

    Jag känner igen det där med att det är lätt att glömma bloggen om man är borta ett tag… och man blir fort bortglömd om man inte är inne och läser hos andra.

    Jag som lever i en nära relation med Gud tror verkligen inte att det finns någon grym uträkning bakom olyckor. Det är en sorglig olycka både när det gäller olyckor och sjukdomar, inte kall elak beräkning. Eller en helig ingivelse: byt flight så blir du räddad… Då är det ren tur som gäller.

    I väldigt många år hade jag total flygskräck. Sen när jag under en period var i såna omständigheter att jag struntade i om jag levde eller dog, då vågade jag flyga igen, enligt principen: skit samma…
    Nu har jag två flygresor inplanerade under hösten… den hemska olyckan spädde på min gamla skräck. Men… sen tänker jag att jag hellre chansar och har roligt än sitter hemma tills jag hamnar på långvården.

  4. Ruta Ett skriver:

    Härligt att du är tillbaka!pigg och glad!?

  5. Irene skriver:

    Så ja, nu är du på banan igen, trevligt!

  6. frktjatlund skriver:

    @Jan L: Härligt! När en inte blir motsagd.
    @Långkoftan: Jag ska försöka bättra mig.
    @Bloggblad: Jag var också flygrädd tidigare, men botade det med att flyga. Tätt, så jag inte orkade uppamma känslan.
    @Ruta Ett: Nja, men det fåreduga.
    @Irene: Tack!

Kommentera

